Anmeldelse: James Blake - Øya 2019

Men, så hold kjeft, da!

Et respektløst publikum klarte nesten å ødelegge for James Blake i Tøyenparken.

Live-published photos and videos via Shootitlive

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KONSERT: Forrige gang James Blake spaserte sjenert ut på en Øya-scene, befant festivalen seg fortsatt i Middelalderparken, mens artisten selv var i det affektive følelseslandskapet som resulterte i hans tre første album.

Med sin nye og atskillig mer oppløftende skive «Assume Form» i baggasjen, ligger det med andre ord til rette for en kveld bestående av mer kjærlighetsfylt glød enn tung tristesse.

I Tøyenparken åpner hovedpersonen likevel i det blå spekteret. Først med den nevnte platas tittelspor og konsertintro, før «Overgrown»-sporet «Life Round Here» og Justin Vernon-samarbeidet «Timeless» vugger publikum inn i Blakes sedvanlige signaturtranse.

Hele tiden med en upåklagelig stilt lyd vi ikke akkurat har vært vant med på Øyas største scene.

Sistnevnte blir det opp til «Assume Form»-overraskelsen «Mile High» å ta oss ut av – selvsagt uten fysisk scenehjelp fra Travis Scott. To av det samme albumet sine fineste øyeblikk, «I’ll Come Too» og ROSALIÁ-opphøyde «Barefoot In The Park», tar så over for den Metro Boomin-assisterte trapflørten, før Blakes moderne mesterverk «Limit to Your Love» blir enda et eksempel på lydmannens imponerende arbeid denne konserten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer