RETTSSAK: Skuespillerene Hanan Benammar og Sara Baban forklarer Dagbladet at de kommer til å vise den mye omtalte forestillingen «Ways of Seeing» igjen. Jurist Magnus Forsberg mener stykket burde vises på NRK. Reporter: Ralf Lofstad / Dagbladet. Video: Bjørge Dahl Johansen / Dagbladet TV. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Bertheussen-saken

Mener NRK bør vise stykket

Jurist Magnus Forsberg mener stykket «Ways of Seeing», som står sentralt i rettssaken mot Laila Bertheussen, burde vises på NRK. NRK utelukker ikke at de vil vurdere det hvis forholdene ligger til rette for det i framtida.

Publisert
Sist oppdatert

- Ettersom rettssaken mot Laila Bertheussen starter denne uka, gjentar jeg at NRK burde ta ansvar som folkeopplyser og vise «Ways of Seeing». En av årets største og sprøeste straffesaker, og så mye av bakhistorien dreier seg om et teaterstykke nesten ingen har sett.

Det skrev jurist og Dagsavisen-spaltist Magnus Forsberg på sin Twitter-side mandag 7. september. Han tvitret først om temaet i mars i fjor.

Laila Bertheussen (55) står tiltalt for angrep på demokratiet gjennom brannstiftelse, skadeverk og trusler mot ledende politikere, blant dem sin samboer, tidligere justisminister Tor Mikkel Wara (Frp). Hun nekter straffskyld på alle 15 tiltalepunkter.

NRK utelukker ikke at de kunne vurdert å sende stykket dersom det forelå et egnet opptak, men vil ikke forskuttere utfallet av en slik vurdering. Les hele svaret til NRK lenger nede i saken.

Bertheussens forsvarer John Christian Elden er forelagt en rekke av utspillene i denne saken. Han kommenterer debatten slik i en e-post til Dagbladet:

- Jeg skal ikke ha noen mening om NRKs sendeplaner. For rettssakens del har vi allerede sett stykket i retten. Hvorvidt stykket er årsaken til angrepene mot Wara og Bertheussen, eller om det ligger annet bak, vet verken NRK eller jeg.

- Stressende

Hanan Benammar, en av kunstnerne bak det mye omtalte stykket, sa tirsdag til Dagbladet at rettssaken er «stressende».

Hun ga også uttrykk for at hun opplever at handlingene Bertheussen er siktet for, ble utført med et klart mål om å ramme henne og kollegene hennes.

I stykket tok hun og kunstnerkollegene Pia Maria Roll, Sara Baban og Marius von der Fehr sikte på å kartlegge «nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn», ifølge den opprinnelige omtalen fra Black Box Teater, hvor stykket først ble satt opp.

- Vi kommer til å fortsette å vise dette stykket, både i Norge og utlandet, sa hun til Dagbladets reporter i retten.

Hun sier hun ville gjort alt om igjen, til tross for påkjenningen som følger av sakskomplekset. Før Bertheussen ble siktet, ble personene bak «Ways of Seeing» utsatt for sterk fordømmelse for å ha filmet Wara og Bertheussens hus, også av flere topp-politikere.

- Rettssaken er veldig viktig. Jeg håper den blir en anledning for diskusjon mellom offentligheten, media og kultursektoren om hva denne politikken betyr for menneskers liv, sier Benammar.

- Trodde det var grovere

Magnus Forsberg mener innholdet i stykket kan være av offentlig interesse uavhengig av skyldspørsmålet.

- Da jeg skrev det første gangen, opplevde jeg at mye av mediedekningen var basert på det Bertheussen sa om stykket, og ikke det faktiske innholdet. Jeg trodde lenge at adressen til Wara og Bertheussen var publisert, og at det i det hele tatt var grovere enn det jeg seinere har fått inntrykk av, sier han til Dagbladet.

Han understreker at han ikke har noen formening om hvordan en eventuell TV-sending burde løses rent praktisk.

Forsberg viser til Erna Solbergs (H) tidligere uttalelser om stykket. Statsministeren uttalte blant annet at hun mener det kan oppleves vanskelig for politikere «når familien og der vi bor trekkes inn».

- Det tenker jeg faktisk at de som har laget stykket bør tenke over, at de bidrar til å gjøre det tøffere å være politiker i Norge, sa hun under en pressekonferanse i mars i fjor.

Bakgrunnen var hendelsene ved Bertheussens hus - som Bertheussen nå er siktet for. Solberg ville imidlertid ikke spekulere på om det var noen «kjedesammenheng» mellom forestillingen og hendelsene,.

Kort tid etter innrømmet hun overfor Dagbladet at hun ikke hadde sett stykket, og at det heller ikke sto i kalenderen hennes.

- Belastende

Også Christian Tybring-Gjedde (Frp), som nå er fornærmet i saken, uttalte seg om stykket i kjølvannet av hendelsene.

- Det er i alle fall nærliggende å tro at dette kan knyttes til teaterforestillingen hvor man lå ute i buskene og filmet boligen til justisministeren og andre. Dette kan skape holdninger og kanskje vilje der ute til å gjøre hærverk og andre ting som er veldig negativt, sa han til NRK i desember 2018.

Den negative omtalen har fått store konsekvenser for dem som jobbet med stykket, mener Forsberg.

- Det har blitt antydet fra høyt politisk hold at stykket var en utløsende årsak til disse hendelsene. Det er klart det er belastende, sier han.

Det gjør det reelle innholdet i stykket desto mer interessant, mener han.

- Ikke bare hvor mye av Waras hus som ble vist - som ut ifra det jeg forstår er veldig lite - men også det materielle innholdet, og hva som ble sagt.

Han understreker at heller ikke han har sett stykket.

- Jeg kan ikke si at man bør sende det uansett. Det kan hende det er et eller annet som tilsier at det overhodet ikke burde vises. Kanskje er det skikkelig drøyt, og gir stor forståelse for Bertheussens side av saken. Men det vet jeg jo ikke, for jeg har ikke sett det. Uansett skulle jeg ønske at det var lettere å kjenne bakgrunnen for årets største straffesak.

- Kan vurdere

Kulturredaktør Marius Hoel i NRK utelukker ikke at allmennkringkasteren vil vurdere å sende en transmisjon av «Ways of Seeing» dersom forholdene ligger til rette for det en gang i framtida. Han understreker at han ikke har sett stykket.

- Hvis det skulle bli satt opp igjen, og kunstnerne ønsker det, kan NRK gjøre den vurderingen. Men det blir en hypotetisk diskusjon her og nå, siden det ikke finnes en versjon å sende, og siden teaterstykket ikke spilles for øyeblikket, sier han til Dagbladet.

Skulle det bli aktuelt, vil forestillingen bli vurdert etter de samme kriteriene som andre sceneoppsetninger eller kunst- og kulturuttrykk som får stor oppmerksomhet eller er gjenstand for debatt, sier han.

- Men utfallet av en slik vurdering kan jeg ikke forskuttere. Det ville vært en sammensatt og redaksjonell helhetsvurdering, basert på stykkets relevans, aktualitet og kvalitet, og selvfølgelig etiske problemstillinger som måtte være relevante i den forbindelse.

- Bred journalistisk dekning

- Det er noen år siden «Fjernsynsteatret» var NRKs dramaflaggskip. Tenker du at «Ways of Seeing» stiller i en særstilling i forhold til andre teaterstykker, i kraft av rollen det har fått i rettssaken?

- Det er sjelden vi sender transmisjoner av sceneoppsetninger, men aktualiteten denne forestillingen har, tilsier at det er relevant for oss å se på det. Men igjen, jeg kan ikke forskuttere resultatet av den vurderingen, svarer Hoel.

Magnus Forsberg tvitret i januar at han mener en NRK-sending av «Ways of Seeing» ville være «viktig folkeopplysning og midt i samfunnsoppdraget for en allmennkringkaster».

Hoel understreker at Bertheussen-saken er gjenstand for en «bred journalistisk dekning» fra NRKs nyhetsavdeling.

- Det er vår inngang, i forhold til samfunnsoppdraget. Om det å oppfylle samfunnsoppdraget innebærer å vise en transmisjon, måtte vi sett på når det eventuelt er en konkret mulighet til det.

- Ingen hadde sett det

- Jeg synes det er vanskelig å kreve at NRK skal sende noe som ikke finnes, eller er laget for filmframvisning. Men jeg har ingen problemer med å skjønne at det ville vært interessant for dem som ikke tok seg turen til teatret.

Det sier Jon Wessel-Aas til Dagbladet. Han representerte scenekunstnerne Pia Maria Roll, Sara Baban og Hanan Benammar da de i mars i fjor ble siktet for å ha krenket privatlivets fred etter en anmeldelse fra Bertheussen. Saken ble til slutt henlagt.

- Slik det stilte seg i offentligheten den gangen, var det et problem at mange mente sterkt om innholdet i denne sceneforestillingen. Stort sett ingen av dem som uttalte seg, hadde sett den. På en eller annen måte forplantet det seg en versjon som egentlig stammet fra narrativet til Bertheussen selv.

- Ikke relevant

Wessel-Aas viser til at påtalemyndigheten legger til grunn at Bertheussens opplevelse av teaterstykket har vært motivet for handlingene hun nå er siktet for.

- Men stykket i seg selv er ikke relevant for å vurdere de handlingene tiltalen omfatter, framholder advokaten.

Så vidt ham bekjent foreligger det heller ingen opptak av stykket som er egnet for å vises på TV, sier han.

- Problemet er at dette kunstprosjektet ikke er fjernsyn. Forestillingen er ikke laget for å tas opp på film. Det hadde sikkert latt seg gjøre å lage en slik fjernsynsversjon, men det er ikke det kunstnerne har laget. De har laget en live sceneforestilling.

Han minner om at det ikke er stykket som står til prøving i retten.

- Det er et bakenforliggende faktum. Med godvilje kan jeg skjønne tanken til Forsberg, men jeg synes det er litt misforstått, både med hensyn til hva straffesaken handler om, og fordi dette ikke er en forestilling som kan vises på TV.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer