KUNNE GJORT MER: Nærings- og turistinteresser i Lillehammer mener de kunne fått mer ut av «Lilyhammer» dersom NRK ikke hadde holdt så hardt på merkevaren og rettighetene. Her ser vi Steven Van Zandt i vinterlige omgivelser.  Foto:Thomas Rasmus Skaug
KUNNE GJORT MER: Nærings- og turistinteresser i Lillehammer mener de kunne fått mer ut av «Lilyhammer» dersom NRK ikke hadde holdt så hardt på merkevaren og rettighetene. Her ser vi Steven Van Zandt i vinterlige omgivelser. Foto:Thomas Rasmus SkaugVis mer

Mener NRK knebler Lillehammer med «Lilyhammer»

Hevder at NRK styrer rettighetene med jernhånd.

Lillehammer-regionen mener at NRK styrer «Lilyhammer»-rettighetene med jernhånd og knebler dem i å utnytte potensialet.

Turist- og næringslivet i Lillehammer-området har fått kritikk for ikke å unytte potensialet rundt «Lilyhammer». De på sin side svarer med at NRK nærmest binder dem på hender og føtter med streng rettighetshåndheving.

- Kritikken er feil.
- Det begrunner vi med at tv-serien er solgt til 130 land og blir sett av millioner, og dette gir oss internasjonal PR i et omfang som nærmer seg OL i 1994, sier reiselivssjef i Visit Lillehammer, Ove Gjesdal, som sier at reklameeffekten overgår det regionen samlet ligger inn i serien.

- NRK er restriktive. Vi får ikke lov til å bruke «Lilyhammer» til å lage spinn off-produkter, og opplever NRK som vanskelige.

Han mener likevel tv-serien gir regionen en enorm oppmerksomhet, ikke minst til deres ordinære severdigheter, som Hunderfossen, Lillehammer sentrum og OL-anleggene.

Vinn-vinn - Vi hadde mange ideer og var mye i kontakt med NRK i 2011 under innspilling av første sesong av «Lilyhammer». Men det buttet, og hvorfor får du spørre NRK selv om, sier Gjesdal.

- Er det smålig av NRK?

- Jo, det kan du godt si. Vi mener jo at det ville vært en vinn-vinn situasjon og at alle parter ville tjent på at vi fikk lov til å utnytte «Lilyhammer»-potensialet mer, sier Gjesdal som mer eller mindre ga opp NRK etter første sesong.

Det er ikke første gang det stormer rundt tv-serien:

Den første sesongen av Lilyhammer ble i 2012 utsatt og måtte klippes om etter at NRK oppdaget at Rubicon hadde fått ytelser mot å profilere merkevarer i serien.

Men Visit Lillehammer lar seg ikke kneble. De har god dialog med Little Steven.

Oppgitt over NRK - Vi har intervjuet ham som privatperson der han snakker om sitt forhold til Lillehammer. Vi har laget et vintermagasin som skal trykkes i et opplag på 30 000. Det blir også lagt ut digitalt - på engelsk, sier Gjesdal.

Aud Hulberg, leder av byforeningen Lillehammer Sentrum Drift, er oppgitt over NRKs holdning.

- Den er arrogant. Steven van Zandt er, i motsetning til NRK, ikke det minste vanskelig. Han er blid og fornøyd og stiller opp for oss, sier Hulberg.

Planlegger byvandring - Vi har måttet styre mye med NRK, spesielt i første sesongen. Vi ønsket å ha bannere i bygatene, men fikk ikke lov. Da sesong to kom, trykte vi opp 15-20 bannere og hang dem rundt i byen uten å spørre. Nå har vi liten kontakt med NRK.

Hun forteller om at de planlegger en ny turistattraksjon fra neste sommer, en byvandring.

Men hvordan lansere dette uten å komme i konflikt med rettighetshaver?

- NRK kan ikke nekte å tilby guidete turer i vår egen by, og da er det naturlig at vi oppsøker steder fra filmen. Vi har utledninger som spør etter Flamingo Bar, Nav, Polet, Omars Pizza og andre steder knyttet til tv-serien, sier Hulberg.

- Kunne vært flinkere Næringssjef i Lillehammer kommune, Eirik Haagensen, erkjenner at regionen kunne vært flinkere til å utnytte mulighetene.

- Det er ikke vanskelig å være enig at vi i Lillehammerområdet kunne gjort mer, men vi har store rettighetsutfordringer knyttet til dette, sier Haagensen.

- Vi har kanskje ikke hatt de rette ildsjelene og gjort nok i forhold til å utnytte potensialet godt nok - selv NRK er en utfordring. Vi må ta tak i dette på en annen måte.

VINN VINN: Reiselivssjef i Visit Lillehammer, Ove Gjesdal mener både NRK og Lillehammer-reghionen ville tjent på et bedre samarbeid. Foto: Visit Lillehammer
VINN VINN: Reiselivssjef i Visit Lillehammer, Ove Gjesdal mener både NRK og Lillehammer-reghionen ville tjent på et bedre samarbeid. Foto: Visit Lillehammer Vis mer

- På hvilken måte?

- Nei, det er det som er vanskelig. Hvordan skal vi gjøre det.

«Lilyhammer» = OL I forhold til å nå ut blant folk i utlandet, sammenlikner næringssjefen «Lilyhammer» med OL i 1994.

- Jeg kommer nylig fra København, og der snakket de om to ting når det gjelder Lillehammer: OL og «Lilyhammer».

- Det gjelder selvsagt i forhold til å treffe mennesker i mange lang, ikke når det gjelder regional verdiskapning, sier han.

Ikke noe ansvar NRK påpeker at de er en allmennkringkaster og at de ikke har noe ansvar overfor næringslivet i Lillehammer.

- Det er ikke NRKs oppgave å aktivt drive markedsføring på vegne av det lokale næringslivet på Lillehammer sier infosjef i NRK, Øyvind Werner Øfsti og fortsetter:

- Generelt er NRK svært restriktiv mot bruk av vår merkevare, grafikk, logoer osv i kommersiell sammenheng.

- Dette er imidlertid ikke til hinder for at det lokale næringsliv, Visit Norway med flere kan henvise til det faktum at den internasjonale suksessen «Lilyhammer» er spilt inn på Lillehammer og utnytte dette i sin markedsføring.

- NRK er en allmenkringkaster og kan leve med anklager om at vi ikke bidrar med markedsføring av det lokale næringslivet på Lillehammer, sier Øfsti. 

INGEN NRK-OPPGAVE: - Det er ikke NRKs oppgave å aktivt drive markedsføring på vegne av det lokale næringslivet på Lillehammer, sier infosjef i NRK, Øyvind Werner Øfsti. 
Foto: Kjersti Apenæs /NRK
INGEN NRK-OPPGAVE: - Det er ikke NRKs oppgave å aktivt drive markedsføring på vegne av det lokale næringslivet på Lillehammer, sier infosjef i NRK, Øyvind Werner Øfsti. Foto: Kjersti Apenæs /NRK Vis mer