KAN DEN BLI LØNNSOM?: Utgiftene tjenester som Spotify har på streaming er for høye til at de kan dekkes inn av reklame, mener ekspert. I går offentliggjorde Spotify at de også vil drive med MP3-salg.
KAN DEN BLI LØNNSOM?: Utgiftene tjenester som Spotify har på streaming er for høye til at de kan dekkes inn av reklame, mener ekspert. I går offentliggjorde Spotify at de også vil drive med MP3-salg.Vis mer

Mener Spotify-modellen er dødfødt

Nå tar de opp kampen mot iTunes.

(Dagbladet.no): Dagbladet.no har gjentatte ganger skrevet om Spotify, og den gode mottakelsen tjenesten har fått blant mange nettbrukere. Tjenesten har en streamingvariant som er gratis, mot at kundene må høre små reklamesnutter.

Men Spotify trenger flere bein å stå på om den skal lønne seg økonomisk, mener ekspertene. I går lanserte de et samarbeid med 7Digital i England om å selge MP3-filer enkeltvis, altså å gå i direkte konkurranse mot iTunes.

- Denne avtalen kommer fordi Spotify nå må finne opp forretningsmodellen sin på nytt, sier Mark Mulligan i Forrester Research til BBC.

- Ønsker bare gratis
Spotify har en reklamefinansiert gratisvariant og flere abonnementsmodeller der man slipper reklame, men må betale penger.

Problemet er at folk flest bare vil ha gratismodellen.

- Tjenesten gikk inn i dette markedet med håp om å bli en abonnementstjeneste. Problemet er at det er gratisdelen som har vist seg å være suksessfull, sier Mulligan til BBC.

Og flere stiller seg for tiden spørsmålet om det er mulig å finansiere en musikktjeneste på nettet bare på reklame. Michael Arrington i Tech Crunch mener svaret er et rungende «nei».

Lønner seg ikke
I denne artikkelen viser han til at forretningsmodeller som tilbyr streaming av musikk «gratis» ikke lønner seg.

Når plateselskapene krever opp mot sju øre i kompensasjon per stream, og man i tillegg må betale serverutgifter, båndbredde og utgifter til lønn, kan det umulig gå rundt. I Norge har også Spotify avtale med Tono, som gjør at de må kompensere opphavsmann.

- Resultatet er at flere hundre millioner dollar har gått fra investeringsfond, til teknologiselskaper til plateselskaper. Lite av pengene har sett veien til artistene, og reklameinntekter har bare dekket en minimal del av pengene som er betalt ut, skriver Arrington.

Arrington viser til at Imeem.com - en av de mest populære streamingtjenestene i USA - nå sliter voldsomt økonomisk som følge av høye utgifter.

Han mener storselskapene ikke liker streaming, fordi det uansett gir for lite inntekter sammenliknet med tradisjonelt platesalg.

- Streamingtjenestene kommer til å gå konkurs, fordi det ikke lenger er investeringsvilje, spår teknologikommentatoren.

For pessimistisk?
Dagbladet.no har vært i kontakt med flere kilder i den norske platebransjen, som mener Mulligan er vel pessimistisk.

Mange tror Spotify kan tjene gode penger om de først får stort nok pulikum, og håpet er også at flere vil gå over til å betale for streams - særlig hvis reklamene blir for påtrengende.

Spotify er for øvrig ikke den eneste gratistjenesten som nå ser på andre muligheter for å tjene penger enn ved reklamefinansierte streams.

Last.fm annonserte nylig at de vil begynne å ta seg betalt av alle brukerne sine utenfor England, Tyskland og USA.

GRÜNDERNE: Daniel Ek & Martin Lorentzon
GRÜNDERNE: Daniel Ek & Martin Lorentzon Vis mer