LEVENDE BILDE: På en høyde overfor Kirkenes, var det bygget en snøtribune, og to utsiktsplatåer. På den ene sto kunster Morten Traavik, på den andre sto de nordkoreanske instruktørene som under stram regi har forvandlet 256 nordmenn til ett, stort levende bilde. Foto: Bjørn S. Kristiansen
LEVENDE BILDE: På en høyde overfor Kirkenes, var det bygget en snøtribune, og to utsiktsplatåer. På den ene sto kunster Morten Traavik, på den andre sto de nordkoreanske instruktørene som under stram regi har forvandlet 256 nordmenn til ett, stort levende bilde. Foto: Bjørn S. KristiansenVis mer

Mener vi må åpne øynene for mer enn elendigheten i Nord-Korea

Selv har kunstner Morten Traavik fått skreddersydd en Kim Jong-il-uniform til sin seks måneder gamle sønn.

KIRKENES (Dagbladet): I helga ble det satt norsk rekord i nordkoreansk propaganda. Eller, egentlig ikke.

Morten Traavik, og hans kunstprosjekt «The Promised Land», kulminerte i en norsk versjon av den nordkoreanske «Arirang», massemønstringene kjent fra Pyongyang, der så mange som 100 000 deltar i formidling av statlig propaganda.

Må åpne øynene Traavik fastslår at han ikke har noen betenkeligheter med bruke det kollektivistiske virkemiddelet. Det ble heller ikke stilt noen krav om det konkrete innholdet i kunstprosjektet fra hans samarbeidspartnere i Nord-Koreas «Komité for kulturell utveksling med fremmede land».

- Jeg er dypt imponert over både kunstformen og mentaliteten bak Arirang. Det er klart at den kan brukes, og blir brukt i propaganda i Nord-Korea, men langt fra utelukkende. Omtrent halvparten av motivene som vises i løpet av en omtrent to timer lang Arirang-forestilling, har politisk innhold, sier Morten Traavik til Dagbladet, og legger til:

- Vi blir jo også utsatt for propaganda. Det er stort sett tre ting vi får høre om Nord-Korea igjen og igjen: Historier om sult og nød, krigerske nordkoreanere med atomvåpen, og latterliggjøring av personkultusen.

REKORDBILDE AV SØNNEN: Før lørdagens oppsetning, hadde Traavik og de nordkoreanske Arirang-instruktørene hatt to øvingskvelder med «de menneskelige pikslene». Det er kunstneren som har valgt motivene i bildeserien, dette er av hans seks måneder gamle sønn Tage. Foto: Bjørn S. Kristiansen
REKORDBILDE AV SØNNEN: Før lørdagens oppsetning, hadde Traavik og de nordkoreanske Arirang-instruktørene hatt to øvingskvelder med «de menneskelige pikslene». Det er kunstneren som har valgt motivene i bildeserien, dette er av hans seks måneder gamle sønn Tage. Foto: Bjørn S. Kristiansen Vis mer

Han mener det på tide at Vesten åpner øynene for at Nord-Korea består av mer enn som så.

Barentspropaganda Bildespillet, Arirang, som ble vist i Kirkens under kulturfestivalen Barents Spektakel, var langt fra budskapet som glir over svære stadion i Pyongyang. Det er Traavik selv som har plukket ut bildene. Barentspropaganda, kaller han det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På en høyde overfor Kirkenes var det bygget en ti meter høy snøtribune, hvor Traavik hadde samlet 256 mennesker, de fleste var soldater fra garnisonen i Sør-Varanger, som dannet pikslene i levende bilder. En isbjørn, en russisk tråler, og et samisk motiv.

Under ledelse av nordkoreanske massemønstringsinstruktører, ble oppsetningen øvet inn gjennom to kvelder, før det ble vist for publikum. Kunstnerisk leder Luba Kuzovikova hos festivlaarrangøren, Pikene på broen, sier at Traaviks Arirang-prosjekt, kalt «ME/WE», var en kunstnerisk suksess som satte norsk rekord i største, levende bildespill.

Samtidig mislyktes det på ett felt, påpeker hun:

KALD AFFÆRE: Deltakerne i bildespillet hadde to øvingskvelder forut for oppsetningen under Barents Spektakel i Kirkenes. Øvingene i uka før festivalen var en kald affære, med tre-timers økter i over 20 minusgrader for de 256 deltakerne. Foto: Bjørn S. Kristiansen
KALD AFFÆRE: Deltakerne i bildespillet hadde to øvingskvelder forut for oppsetningen under Barents Spektakel i Kirkenes. Øvingene i uka før festivalen var en kald affære, med tre-timers økter i over 20 minusgrader for de 256 deltakerne. Foto: Bjørn S. Kristiansen Vis mer

- Del av ideen av å teste om vi vestlige individualister var villig til å hengi oss til gruppen, og la kollektiv disiplin styre oss. Vi forsøkte i over to måneder å rekruttere mellom 250-300 frivillige, men fikk bare en håndfull som aksepterte premisset for å delta. Hadde vi ikke fått med soldatene fra garnisonen i Sør-Varanger, hadde ikke dette vært mulig, sier hun til Dagbladet.

Nordkoreansk a-ha-suksess Traaviks Nord-Korea-prosjekt har fått mye oppmerksomhet forut for festivalen, takket være en Youtube-video av trekkspillkvintetten Kum Song, og deres versjon av a-ha's «Take on me».

Klippet er sett godt over én million ganger, og siden han la det ut halvannen uke før festivalen, har Traavik fått mediehenvendelser fra hele verden.

Under Arirang-oppsetningen i Kirkenes, spilte de unge musikerne både norsk og russisk musikk, i tillegg til Take on me, selvsagt.

- Telefonen har ikke stått stille etter at jeg la ut det klippet. Bare på fredag under festivalen snakket jeg med to forskjellige redaksjoner i BBC, Stern, Voice of America, og et direkteintervju i Dagsnytt 18, sier Traavik.

LEDET MASSENE: Arirang-instruktøren Ri Gwang Nam dirigerte det levende bildet fra en snøhaug til høyre for snøtribunen. Foto: Bjørn S. Kristiansen
LEDET MASSENE: Arirang-instruktøren Ri Gwang Nam dirigerte det levende bildet fra en snøhaug til høyre for snøtribunen. Foto: Bjørn S. Kristiansen Vis mer

Det halvannen minutt lange klippet har gått verden, og er omtalt i alt fra Washington Post til bloggeren Perez Hilton.

- Det alle lurer på, er hvordan jeg har fått dette til. Det er overraskende lite kritikk eller fordømmelse, folk gir uttrykk for en fascinasjon over dette, sier han.

Kim-uniform til sønnen - Jeg håper at folk i Norge, og i Vesten, i det minste vil fornemme at det bildet vi hittil har hatt av nordkoreanerne i beste fall er ufullstendig, sier Traavik.

Selv omtaler han flere av nordkoreanerne hadde han med til Kirkenes, som venner. Siden den første turen til Pyongyang i 2008, har Traavik bygget et kontaktnettverk som i fjor resulterte i at han av myndighetene i fjor ble autorisert som tilrettelegger for nordkoreansk kulturutveksling med omverdenen.

Flere ganger under festivalen hadde Traavik med seg nordkoreanske gjester ut på nattelivet i Kirkenes. Under en middag med hele den nordkoreanske delegasjonen, hadde han med seg sin seks måneder gamle sønn Tage, ikledd en skreddersydd, mørkegrønn Kim Jong-il-uniform han fikk laget til sønnen i Pyongyang.

KUNSTNERISK LEDELSE: Traavik ledet øvelsene sammen med de nordkoreanske instruktørene i dagene før festivalen. Foto: Bjørn S. Kristiansen
KUNSTNERISK LEDELSE: Traavik ledet øvelsene sammen med de nordkoreanske instruktørene i dagene før festivalen. Foto: Bjørn S. Kristiansen Vis mer

I mai skal han tilbake med en norsk delegasjon av kunstnere, for å sette opp en norsk kulturfestival på den norske nasjonaldagen, i Nord-Korea. Og Traavik avviser ikke at det kommer flere prosjekter i samarbeid med nordkoreanske kulturmyndigheter.

YOUTUBE-HELTER Trellspillkvintetten Kum Sungs versjon av Take on me, har vært en farsott på internett i ukene før festivalen. Godt over en million har sett videoklippet fra Pyongyang, der de fem tolker a-ha-låta. Foto: Bjørn S. Kristiansen
YOUTUBE-HELTER Trellspillkvintetten Kum Sungs versjon av Take on me, har vært en farsott på internett i ukene før festivalen. Godt over en million har sett videoklippet fra Pyongyang, der de fem tolker a-ha-låta. Foto: Bjørn S. Kristiansen Vis mer