EGNE BILDER: Mange er tidvis bekymret for at Facebook skal ta over alt innholdet man har lagt ut på siden deres, men Forbrukerrådet mener det er liten grunn til bekymring. illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
EGNE BILDER: Mange er tidvis bekymret for at Facebook skal ta over alt innholdet man har lagt ut på siden deres, men Forbrukerrådet mener det er liten grunn til bekymring. illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Mener vilkårene forvirrer oss - disse rettighetene har du i sosiale medier

Du eier dine egne bilder i sosiale nettverk. Men du bør sjekke personverninnstillingene. 

Den siste tida har et kjedebrev nok en gang gått sin seiersgang på Facebook, og brevet omhandler nettjenestens bruk av bilder.

Påstanden er at Facebook kan bruke alle bildene dine og all informasjonen om deg, men at du ved å lime inn brevets innhold i statusfeltet forhindrer at dette skjer.

Kjedebrevet var naturligvis falskt. Men det at mange delte det, viser et behov for kunnskap om sosiale medier og rettigheter.

Det er heller ikke så rart. Retningslinjene til de ulike sosiale plattformene er lange som et uår, og skrevet på et språk man må være jurist for å kunne forstå. De aller fleste av oss klikker «godta» uten å ane hva vi egentlig godtar.

Forvirrende

Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener vi har lite å frykte hva gjelder eierskap til vårt eget innhold på Facebook.

- Brukeren eier sine egne bilder og annet brukergenerert innhold. Dette står nå ganske klart i vilkårene, heldigvis. Det som forvirrer mange, inkludert oss tidvis, er at tjenestene ofte krever en omfattende tillatelse for å vise og dele bilder, filmer og tekst, som f.eks en statusoppdatering, sier Myrstad til Dagbladet.

Han mener de største aktørene har blitt langt tydeligere på vilkårene, i hvert fall fra et juridisk ståsted.

Endret vilkår

Forbrukerrådet har tidligere kritisert både Snapchat og Instagram for uklarhet rundt eierskap.

- Dette har nå blitt ryddet opp i. Sist ut var Snapchat som endret vilkårene sine i slutten av mars og gjorde det klart at brukerne selv eier bildene, sier Myrstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig vet vi ikke hvordan disse tjenestene vil være om for eksempel ti år fram i tid.

- Da kan tjenestene har helt andre intensjoner. Derfor er det viktig at de er tydelige på at brukeren har rettigheter til sitt eget innhold, at man kan slette innholdet, og eksportere bilder og informasjon på en enkel måte, sier Myrstad.

Sponset innhold

Det som imidlertid er tilfelle, er at disse sosiale nettverkene ønsker flest mulige opplysninger om deg for å kunne rette reklame mot deg.

- Når vi oppretter profiler i de ulike sosiale mediene, så gir vi fra oss opplysninger om oss selv. Det er en del av det vi sier ja til, sier høyskolelektor og ekspert på sosiale medier, Cecile Staude ved Handelshøyskolen BI, til Dagbladet.

Verken Myrstad eller Staude har noen tro på at de store aktørene som Facebook vil misbruke den informasjonen og bildene du publiserer. Til det er risikoen altfor høy og interessen for lav. Pengene ligger i å kunne selge annonser rettet mot akkurat deg og dine behov.

- Forretningsmodellen er desto flere bilder og mer informasjon vi legger ut om oss selv, desto mer penger tjener de. Mer og mer av innholdet du får opp på Facebook er sponset, og det er et resultat av vår egen aktivitet, sier hun.

Men selv om ikke de sosiale nettverkene tilsynelatende har noen interesse av dine bilder, så kan de fortsatt komme på avveie. Derfor er det lurt å sjekke personverninnstillingene.

- Det er lurt å ha oversikt over hvem som har tilgang til å se bilder og annet innhold en deler. For eksempel er det flere som har opplevd at bilder som legges ut offentlig på Instagram misbrukes i markedsføring. Dette er ikke lov, men det skjer likevel, sier Myrstad.

- Slett kontoen

Staude mener folk bør øke kunnskapsnivået om hva man går med på når man oppretter en profil, men at man kommer langt ved bruk av sunn fornuft.

- Det handler om å bruke huet, og stort sett går det greit. Er det noe du er redd for at noen skal misbruke eller ta fra deg, så ville jeg heller latt være å legge det ut, sier Staude.

Hvis du ikke er komfortabel med at Facebook eller andre sosiale nettverk har tilgang til noen som helst form for informasjon om deg, har du egentlig bare ett valg.

- Da må du slette kontoen. Men det er ingenting som tyder på at folk gjør det, snarere tvert imot. Vi bruker det bare mer og mer, sier Staudet.