SNØSCOOTER: En rekke regler for ferdsel i utmark er liberalisert. Gunnar Borgos er kritisk til andre hensyn ikke tas.   Foto: NTB / Scanpix
SNØSCOOTER: En rekke regler for ferdsel i utmark er liberalisert. Gunnar Borgos er kritisk til andre hensyn ikke tas.   Foto: NTB / ScanpixVis mer

Motor i naturen

- Meningsløs nedbygging av uforstyrret norsk natur

Profitt trumfer økologien gang på gang.

Meninger

Våren er over oss, og vi vender oss bort fra vinter og minusgrader og over til ei årstid preget av lys, liv og foryngelse, kort sagt til en natur som demonstrerer livets fornyende prinsipp. Den Darwin-inspirerte Bjørnstjerne Bjørnson formulerte dette slik i Salme II fra 1880:

Ære det evige forår i livet

som allting har skapt!

Så spørs det da, om vi tar inn over oss den erkjennelsen Bjørnson formidlet av respekt for den livs-veven vi selv er en del av. Forsiktig uttrykt er det dessverre heller tvilsomt.

Gunnar Borgos Vis mer

Vi lever i en verden preget av alvorlige miljøproblemer som i stor grad er menneskeskapte. Eksempler på dette er klimaendringer, overbelastning og ødeleggelse av økosystemer og redusert biologisk mangfold.

Dette er selvsagt eksistensielle dilemmaer enten vi tar dem inn over oss eller vi passivt fortrenger fra bevisstheten det ubehaget de forårsaker. Vi kan også bevisst undertrykke innsatsen for å løse dem som strategi i en kortsiktig politisk agenda. Ved å velge det siste vil vi oppleve at utfordringene blir mindre akutte, men at de kommer tilbake med forsterket tyngde og ofte i irreversibel form. Derfor er økosentrisk naturforvaltning viktigere enn noen gang tidligere.

Noen vil hevde at miljøendringer er en del av naturens egen dynamikk, og at vi ikke trenger å engste oss. Økologer vil nok heller hevde at jordens tilstand er på vei inn i en dyp økologisk krise, der klodens populasjon av mennesker kan bli ille berørt. Så spørs det da hvilken politikk sentrale politikere velger å føre og hvilke politiske signaler vi mottar om hva vi i fellesskap kan bidra med nasjonalt og lokalt for å forebygge miljøproblemer. La oss se på noen eksempler.

Regjeringen har gjennom en forskriftendring pr. 18. mai med umiddelbar effekt opphevet det generelle forbudet mot kjøring med vannscooter, også i verneområder. Hovedbegrunnelsen er at man vil ha like bestemmelser for vannscooter og motorbåt. Mantraet om lik rett til fornøyelse blir enda en gang brukt i liberalismens tjeneste på naturmiljøets bekostning. I likhet med andre motorferdselsaker liberaliseres ferdselen gjennom et demokratisk alibi i form av lokal forvaltning. Slik fører regjeringen ansvaret for forvaltningen over på kommunene og åpner paradoksalt nok for en ny ulikhet mellom kommunene.

Mange vil nok også mene at ansvaret for natur- og verneverdiene da lett skyves til side til fordel for virksomheter som skaffer kommunene inntekter. Kystkommuner på Sørlandet vrir seg i vånde over vedtaket, som for øvrig er lite demokratisk ved at man ikke tar hensyn til at majoriteten av høringsuttalelsene er negative og at ca. 75 % av de spurte i spørreundersøkelser ikke ville ha noen endring i forskriftene.

En nært beslektet sak er endringen i førerkortforskriften for snøscooterkjørere, som ble endret i november 2016. Uten noen høring foretok departementet en endring som innebærer at svenske snøscooterkjørere nå slipper å oppfylle kravet om norsk førerkort klasse S for å kjøre scooter i Norge. Dermed er det åpnet for at svenske scooterkjørere nå kan kjøre i norske skoger og fjell uten å ha innfridd de formelle krav som lå i førerkort klasse S, blant annet til naturkunnskap. Den begrensningen av ferdselen som lå i dette, er dermed fjernet, med alle de konsekvensene det vil få for natur og friluftsliv. Den norske scooterparken utgjør ca. 82.000 scootere, den svenske 3 til 4 ganger flere. Potensialet for trafikkøkning er formidabelt.

I ly av påska kunngjorde klima- og miljøministeren at regjeringen opphever forbudet mot bruk av el-motoriserte sykler i utmark, i første omgang som et «forsøk».

Mantraet er igjen at el-sykkel skal sidestilles med vanlig sykkel. Ministeren er nøye med å si at det følger begrensninger med ferdselen. Han kommenterer behendig nok ikke effektene av trafikk-økningen, ei heller hvordan kontroll med begrensningene skal foregå og finansieres. Så får vi se da om ikke likhetsmantraet i neste omgang også benyttes for å likestille forbrenningsmotorer med el-motorer.

Èn dag senere kunngjør Helgesen at regjeringen også åpner for catskiing her til lands. Det betyr at folk kan transporteres opp på fjellet med tråkkemaskin eller beltevogn. Slik kan betalingsvillige turister og andre slippe å bli svette og heller gli uanstrengt ned til bilen på parkeringsplassen. De som må betale dyrt også her er det tradisjonelle friluftslivet, natur og dyreliv, foruten folks helse. Tidligere har også helikopter-skiing versert som en mulighet, blant annet i reiselivssammenheng. Her er tråkkemaskin eller beltevogn erstattet med luftbåren transport. Blir dette subjekt for neste lovendring?

I mai 2015 fikk regjeringen Solberg igjennom en svært omstridt liberalisering av Lov om motorferdsel i utmark. Fornøyelseskjøring med scooter ble tillatt under alibi av at lokal forvaltning av motorferdselen ville underbygge lokaldemokratiet. Samtlige relevante direktorater, forskningsinstitusjoner og friluftslivsorganisasjonene gikk imot i sine høringsuttalelser. Det samme gjorde et solid flertall i folket. Disse lovendringene medfører et betydelig økt utslipp av klimagasser, det forstyrrer dyrelivet og gjør det tradisjonelle friluftslivet mindre attraktivt.

Når regjeringen nå åpner norsk natur for stadig mer fornøyelseskjøring, viser de selvsagt sin verdipreferanse; naturverdier betyr lite når en liten minoritet av naturbrukere får politisk hjelp til å more seg motorisert i norsk natur, eller når noen kan tjene noen lusne kroner på det mange vil oppleve som en vandalisering av vår felles natur.

Perspektivene med drastisk reduksjon i en serie alpine populasjoner av fugl ser ikke ut til å affisere politikerne. Det er trist å være vitne til den meningsløse nedbyggingen av uforstyrret norsk natur som nå foregår. Men regjeringen er vel mer opptatt av egne preferanser, der næringsliv og klingende mynt trumfer verdiene i en funksjonell natur. Slik demonstrerer regjeringen den makt de selv rår over på bekostning av hensynet til en stadig mer avmektig natur.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook