Menn er tv-kveldens tapere

Professorens råd: Gjør mer husarbeid!

(Dagbladet.no): Januar er en av årets viktigste måneder for tv-kanalene, som presenterer en rekke nye serier og programkonsepter.

Men er tv-kvelden i større grad enn tidligere lagt opp for å fenge kvinnelige seere? Det mener åpenbart journalist Jan Zahl, som i Dagens Næringsliv i dag skriver om det han mener er en økende «feminisering» av tv-kveldene.

En rekke av programmene på TV for tida - «Raballder», «Bolig til salgs», «Top Model USA», «Frustrerte fruer», «Ekstrem Oppussing» og «SOS Hundehjelpen» - har jenter eller damer som sin primære målgruppe.

- For de av oss som både er menn og ikke liker sport blir det en tung tv-vinter, skriver han.

Kommersielt fenomen

Trine Syvertsen, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, mener menn må gjøre seg mer interessante for annonsørene om de vil bestemme mer av tv-kanalenes innhold.

- Menn får gjøre mer av husarbeidet og flere innkjøp. Kvinner handler mest, og bestemmer også hvilke merker som skal kjøpes inn til husholdningen. Dermed er de mer attraktive for annonsørene, sier hun lattermildt.

Syvertsen mener «feminiseringen» er et fenomen som først og fremst gjelder kommersielle nisjekanaler som TV3 og TVNorge, og at programtilbudet deres også er et resultat av motprogrammering.

DÅRLIG TILBUD?: Den stereotypiske tv-slaven er mann. Men har menn som ikke er interessert i sport godt nok tilbud? ILLUSTRASJONSFOTO: SCANPIX
DÅRLIG TILBUD?: Den stereotypiske tv-slaven er mann. Men har menn som ikke er interessert i sport godt nok tilbud? ILLUSTRASJONSFOTO: SCANPIX Vis mer

- Hovedtilbudet på TV2 og NRK er relativt tradisjonelt og skal appellere til begge kjønn. Det kan også være slik at de kommersielle kanalene legger de typiske «kvinneprogrammene» til tidspunkt da allmennkringkasterne sender sport, for å tilby de som ikke er sportsinteresserte et alternativ, forklarer hun.

- Hundepass, oppussing og danseprogrammer. Er kvinner rett og slett mindre kritiske mediebrukere?

- Nei, det tror jeg ikke. Mange av disse programmene er billige, innkjøpte produksjoner, og ikke nødvendigvis midt i blinken for det jenter ønsker å se. Dessuten tror jeg kvinner er like interessert i nyheter og faktaprogrammer som menn, sier Syvertsen.

Overvekt av kvinner

- Våre seerundersøkelser viser at vi har en kvinneandel på mellom 55 og 60 prosent, forklarer Jens Petter Gjelseth i TVNorge.

Han vedgår at kanalens programmer er rettet noe mer mot kvinner enn mot menn.

- Samtidig er det ikke mer enn halvannen uke til vi går i gang med Royal League, som var veldig viktig for oss i fjor. I tillegg hadde vi også «Rambo 2» som lørdagsfilm i helgen, sier han.

Salgs-og markedsdirektør Helge Flemmen i TVNorge mener menn som ikke er opptatt av sport ikke nødvendigvis er en attraktiv målgruppe.

- Onsdagsfilmene våre gjorde det tradisjonelt veldig bra, nettopp fordi de var kvinnerettet og ble sendt på et tidspunkt da de andre kanalene satset på sport, sier Flemmen.

Sportsorgie

Menn med interesse for sport har det som plommen i egget for tida.

Forrige helg sendte TV2 og NRK mer enn 60 timer sport.

Samlivsrådgiver Solveig Vennesland uttalte til Dagbladet at dette er tragisk.

-Fordi som regel har ikke begge i parforholdet samme interesser. Hadde de vært som Jack og Grete Waitz, ville det vært greit. Men for de aller fleste som har ulike behov når det gjelder TV\'en vil den utløse uenighet og krangling.

GJØR MER HUSARBEID: De kommersielle tv-selskapenes fokus på kvinner skyldes at kvinnene er mer attraktive for annonsørene, mener professor Trine Syvertsen.
SATSER PÅ KVINNENE: TVNorges Jens Petter Gjelseth.
SERIE FOR MENN: «The Sopranos» tar opp mange typiske mannsspørsmål. Dukker opp på amerikanske tv-skjermer igjen i mars.