Menn i mellom

I kveld kan «Brokeback Mountain» få åtte Oscar-statuetter for henført kjærlighet mellom menn på film. Men for 100 år siden var intimiteten langt større.

For hundre år siden var det helt andre grenser for nærhet og intimitet mellom menn, enn det er i dag. Det gjaldt både fysisk nærhet, og hva man kunne si til hverandre, sier Ingunn Eriksen.

Og da mener hun ikke, som man kanskje kunne tro, at vi tillater mer nå. Eriksen har i sin hovedoppgave ved Institutt for litteratur, europeiske språk og områdestudier ved Universitetet i Oslo, tatt for seg hvordan intime vennskap mellom menn utviklet seg fra midten av 1800-tallet til begynnelsen av 1900-tallet.

-  Det var en langt større åpenhet for fysisk tiltrekning, sier hun.

VI TENKER AT EN FILM som «Brokeback Mountain» er et resultat av vår tids modenhet, at den ville ikke ha blitt tolerert - og så populær - i en annen epoke. At alt var strengere og mer tabubelagt før. Men for over hundre år siden satt våre tippoldeforeldre og leste rørende, kjærlighetsfylte fortellinger - om menn. Med nærhet, sterke følelser, tårer og begeistring. Noe av årsaken til at følelsene kunne beskrives uten tabu og tolkninger, ligger i datidas markerte skille mellom sex og kjærlighet.

-  Sex ble sett på som forbeholdt reproduksjon, og det gjorde at all annen seksuell aktivitet ikke ble vurdert på samme måte. For eksempel ble ikke kyssing og deling av seng mellom to personer av samme kjønn, sett på som seksuell oppførsel, sier Eriksen.

UTGANGSPUNKTET FOR uttalelsene hennes ligger i studier av novellen «Tennesee\'s Partner» (1869) av Bret Harte, og romanene «The Shadow of a Dream» (1890) av William Dean Howells og «Home to Harlem» (1928) av Claude McKay. Omtrent hundre år før Jack møter sin Ennis ute i Brokeback Mountain, ble novellen «Tennesee\'s Partner» gitt ut. De er begge er historier om kjærlighet. Mann møter mann ute i det åpne, ville, amerikanske landskapet. Men hvordan vi ser på denne kjærligheten, er ikke lik.

-  På denne tida var et tett vennskap vurdert som maskulint og veldig heroisk, sier Eriksen. Men dette endret seg. Vennskapets karakter endret seg, og ble mer knyttet til omsorg og feminitet. Og i dag har vi helt andre uttrykk for maskulinitet og heroisme, enn å leie en kamerat i hånda.

I «Tennesse\'s Partner» er handlingen lagt til en gullgraverby, og vennskapet mellom to gullgravere der.

-  De bodde sammen, noe som var veldig vanlig i dette miljøet. Man dannet et slags partnerskap og bodde sammen som et ektepar. Historien er veldig sentimentalt fortalt, og når den ene dør tar det ikke lang tid før den andre også gjør det - av sorg, sier Eriksen. Novellen ble ekstremt populær, og en periode var Bret Harte Amerikas største forfatter. Romantiske vennskap mellom menn var på sitt høydepunkt da Hartes novelle kom ut, men så snudde vinden. I løpet av kort tid forsvant romantikkens tanke om at alle mennesker har en sjelevenn. Med ett ble også Bret Hartes forfatterskap slaktet og revet i filler, for så å glemmes helt.

PÅ SLUTTEN av 1800-tallet kom også homoseksualitet inn som en identitetskategori. Hadde man sex med en annen mann, så ble man definert som en homofil person. I William Dean Howells «The Shadow of a Dream» møter vi et ektepar som bor sammen med en tredje person - ektemannens venn. Det refereres til og med til et eget uttrykk for samlivsformen - a three cornered marriage . Men intimiteten som før hadde vært så positiv, var nå blitt komplisert.

-  Kona er sjalu og frustrert over den andre mannen, og hun sier at det er helt passé å ha et slikt forhold. Det er også interessant å se hvordan ektemannen i historien, som hadde et forhold både til kona og vennen, blir sykeliggjort både fysisk og moralsk, sier Eriksen.

ENDRINGEN VAR I GANG, og samfunnet begynte å sette nye grenser for hva som var akseptabelt - menn i mellom. Men holdningene var, den gang som nå, ikke like i alle kulturer og miljøer. I «Home to Harlem» av Claude McCay kan man se hvordan fenomenet ble beskrevet i et annet miljø, nemlig i den afroamerikanske arbeiderklassen.

-  Mye forskning er basert på hvite middelklassemenn, men her eksisterte det et helt annet system for seksualitet, sier Eriksen. I dag klassifiseres man, i hvert fall i det brede samfunnslag, som enten som hetero eller homo. Men i det afroamerokanske arbeidermiljøet fantes det på denne tida et mangfold av seksualiteter, og et mangfold av navn på dem.

-  Det var for eksempel mulig å være såkalt heteroseksuell mann, men ha sex med andre menn - uten å få mindre maskulin status. Disse ble kalt «trade». Så var det «fairy», som ofte blir brukt i dag også. Det var en veldig feminin mann som likte å ha sex med menn, og ofte var den underdanige. Hans motpart ville være «wolf», den aktive i den seksuelle relasjonen, forteller Eriksen. Boka tar for seg dette helt eksplisitt, og viser også at temaet - og terminologien - ikke er skambelagt.

MEN HVOR GÅR GRENSEN mellom vennskapelig og romantisk kjærlighet i dag? Skillet kan være vanskelig å definere, og det er sterkt samfunnsstyrt. Som nevnt er det få guttevenner her til gards som leier hverandre, men på gatene lenger sør i Europa er det slett ikke uvanlig. Selv om disse landene kan ha en strengere religiøs dominans, og vanskeligere forhold for homofile generelt, så er tydeligvis toleransen for intimitet større.

At en film som «Brokeback Mountain» er blitt nominert til åtte Oscar er definitivt et tegn på hvor vi, og Hollywood, står i dag. Men vi skal ikke lengre tilbake enn til 80-tallsfilmen «Dødelig våpen» for å finne en helt annen holdning. Der har de to partnerne Martin Riggs (Mel Gibson) og Roger Murtaugh (Danny Glover) sterke følelsesmessige bånd. De er etablert som heteroseksuelle, den ene lykkelig gift og den andre sørger over tapet av sin kone. Men tonen, den er homofob.

-  Med en gang det kommer en antydning til noe intimt, så følger en homofob slengbemerkning for å befeste hvor hetero de er. Det nære vennskapet er touchy, sier Eriksen.

I skarp kontrast står «Ringenes herre». Der er det blitt lov til å vise følelser igjen.

-  Det er lange og kjærlighetsfulle blikk mellom Sam og Frodo til stadighet. Utilslørt og uten blygsel, sier hun.

SAVNER DU NOE? Jo, hva med jentene? Forhold mellom heterofile og lesbiske jenter er sjelden blitt sett på som like problematisk - eller farlig. Om noe, så heller spennende.

-  Hvis man ser på det som en slags skala mellom heterofil og homoseksuell, så er det mer åpent for jenter å bevege seg i mellomrommet mellom de to polene. Kvinnelig seksualitet har ikke vært så offentlig, mens menn har hatt mye strammere armslagsmuligheter. Det har gjort det mye lengre å falle for menn, mener Eriksen

FYSISK TILTREKNING: Hvor går grensen mellom vennskapelig og romantisk kjærlighet i dag? Skillet kan være vanskelig å definere, og det er sterkt samfunnsstyrt. At en film som «Brokeback Mountain» er blitt nominert til åtte Oscar er definitivt et tegn på hvor vi, og Hollywood, står i dag.