Menn imellom

«Due Date» er gutteaktig og grenseløs. På overflaten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Dette er en manns verden. Komediene til Todd Phillips, deriblant «Starsky & Hutch», «Old School», «The Hangover» og nå «Due Date», handler om alt som skjer mellom kompiser, om vennskap og krangel, humor og knuffing, og spenning inntil det antydet homoerotiske.

Humoren guttene imellom er direkte og sexfiksert - «Due Date» føler seg ikke for god for å vise frem en masturberende hund - men er velturnert og verbal, avslappet og ikke minst ektefølt: Et lim mellom mennene i hovedrollene, og mellom dem og publikum. 

Morsom nok «Due Date» er ikke fullt så hikstfremkallende som Phillips' forrige film, storsuksessen «The Hangover», og heller ikke like original. Historien om arkitekten Peter (Robert Downey jr.), som grunnet et ras av konspirerende hendelser ender på flyselskapenes svarteliste og henvises til å kjøre på tvers av USA i passasjersetet til den stormannsgale skuespillerspiren Ethan (Zach Galifianakis) for å rekke sitt første barns fødsel i Los Angeles, lener seg tungt på Steve Martin-klassikeren «Planes, Trains and Automobiles» og er en tematisk fetter av sommerens «Dinner for Schmucks».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer