Menn og makt

Hvorfor valgte kvinnene i NSB-ledelsen å følge etter den styreforfulgte konserndirektør Osmund Ueland? - Kvinners lojalitet tilsier at de står for det de har deltatt i, og de har i langt mindre grad enn menn behov for å delta i et internt maktspill, sa organisasjonspsykolog Carl Erik Grenness i «Her og nå» på NRK P1 i går. Og selv om noen hver kanskje har gjort seg liknende tanker, er det kjekt å høre det fra den faglige ekspertise. Og for den saks skyld er det derfor vi fortsatt har radio her i landet, det kommer langt mer vett inn gjennom øret enn via øyet.

Nettverk

Men også den konstituerte konserndirektør i statsbanene, radiomannen Arne Wam, fikk gode råd med på veien av psykologiprofessoren: - Han må snarest bygge et nettverk rundt seg av medarbeidere som forstår hans målsettinger med jobben. Nettverksbyggingen hjalp altså ikke Osmund Ueland det aller minste, men det kan saktens hende at hans etterfølger heller velger NSB-styret som sitt nettverk. For i samme sending sa Wam ganske så kjekt om alle jentene som sluttet: - Jeg for min del har valgt å legge min lojalitet i bedriften. Og kanskje litt hos styreformann Arent M. Henriksen, også, for den tidligere SV-politiker var nemlig full av lovord om sitt konstituerte funn.

Ansettelsen av Wam var gårsdagens store nyhet i kongeriket, og den nye konserndirektøren stilte selvsagt på stripe i de fleste aktualitetssendinger. Det var jo ellers hans første mulighet til å starte arbeidet med å gjenreise NSBs tillit i befolkningen. Denne spalte ble i går værende hos «Her og nå». Og lyttet dermed til nok en potent nyhetstime i en programpost med lang erfaring i å velge ut dagsaktuelle saker av interesse for folk flest, med et undersøkende utgangspunkt som gir mening ut over det rent åpenbare.

Kritisk

For det er i den kritiske tradisjon «Her og nå» befinner seg i journalistikken. Selv om programmet også makter å underholde. Programleder Øystein Syrstad holdt en levende debatt gående i ganske mange minutter om noe en nytilsatt togdirektør slipper å bekymre seg for: Mopedbilen. Den gjør bare 45 kilometer i timen og kjøres ikke av menn med makt, men av menn med dårlig nettverk og netthinne. Veitrafikkens snusfornuftige har saklig sett rett i sin skepsis. Men i går var det forhandleren av dette bygdefolkets hjelpeverktøy som fikk vår sympati. I hvert fall der og da. I «Her og nå».