Menn på randen

Den moderne mann skal være superelsker, superkokk, superfar og super på jobben. Ikke rart mange får en knekk.

Skuespiller Reidar Sørensen mener det har blitt tøffere å være mann.

- I tillegg til å være supre på alle områder, skal vi fortsatt tviholde på makta. Det blir så mange bastioner å hegne om, sier han.

Sammen med kollega Gard B. Eidsvold henger han i baren ved prøvesalen på Det Norske Teatret i Oslo. De har tatt en pause i prøvene til Arne Garborgs teaterstykke «Trette menn», som har premiere torsdag - for å snakke med Dagbladet om mannsrollen.

FOR MANNSROLLEN HAR vært under huden på Sørensen og Eidsvold i lang tid. Begge spilte i «Små menn», vårsesongens første Utan Filter-prosjekt på Det Norske Teatret. Nå handler det altså om «Trette menn» - og regien i begge stykkene er det Yngve Sundvor som står for.

- Vi menn må bli flinkere til å åpne opp for hverandre. Ikke være så fordømt redde for å utlevere oss, sier de to skuespillerne.

Sceneversjonen av Garborgs bok handler om livstrøtte menn og vennskap som blir satt på en hard prøve. Reidar Sørensen spiller Gabriel Gram, en middelaldrende mann som tror på den store kjærligheten selv om han aldri har fått til dette med damer.

Vennen Georg Jonathan, som spilles av Gard B. Eidsvold, er stikk motsatt. Han tar gjerne for seg av de damer som byr seg, men lykke, nei, det blåser han av.

De trette menn som Garborg skrev om i 1891, beskriver en mannsrolle som ikke har gått ut på dato.

- FORHOLDET MELLOM menn i dag er nok like overflatisk som det var på Garborgs tid. Ikke kjenne, ikke føle. Lev overflatisk, og ta for deg av damer! Det er slik mange menn er mest komfortable med å være i dag også, tror Eidsvold. Mange menn er så redde for å ta ansvar. De føler seg mest hjemme i den ytre verden. Med bare menn rundt cafébordene dreier det seg sjelden om Den store samtalen.

- Gabriel Gram tror på kjærligheten. Han søker en indre fred. Det er innmari vanskelig, for han får ingen oppbacking. Det prosjektet Gram holder på med er nemlig en trussel i dette herreselskapet. Når dama hans da dukker opp, må det gå galt. Han mister henne fordi han ikke greier å ta ansvar for forholdet, forteller Sørensen.

HAN MENER MANGE menn kan kjenne seg igjen i Gram. De gir faen, og bruker den virkeligheten de har i hodet.

- Det er mange svake menn i verden. Bare se på dem som styrer! Hadde de vært i kontakt med sine egne følelser, ville kanskje beslutningene blitt annerledes, mener Sørensen og sikter til USAs president George Bush jr. Flere kvinner i styre og stell kunne kanskje bidratt til en annen verdensoppfatning.

- Jeg har sans for sterke kvinner. Kvinnefrigjøringen har virket positivt på mange jenter. Men også menn trenger å frigjøre seg, sier Sørensen. Med det mener han at de må lytte til sin indre stemme.

GARD EIDSVOLD, som bekjenner at han er godt gift, tror at et forpliktende forhold er bra for mannen.

- Hvis du greier å se din styrke og dine svakheter, og være i kontakt med egne følelser, så kan ekteskap/samliv være genialt. Men har du problemer, så bruk i hvert fall hjelp utenfra, oppfordrer Eidsvold. Han tror mange menn sliter unødig mye uten å komme seg videre.

- Vi må være ærlige og ta de støytene som kommer. Men hva er det som gjør at vi ikke kommuniserer? Menn er vel ikke bare drittsekker heller, supplerer Sørensen.

ROLLEFIGUREN GRAM undrer seg over ekteskapet. Han får det ikke til å rime at de gifte kameratene hans skryter av konene sine samtidig som de hevder at ekteskap ikke er noe tess. Levemannen Georg Jonathan er djevelen som tror på den frie kjærligheten der driftene rår. Man kan godt kunne elske en kvinne, men elske med dem man vil.

- Hele livet består av en lang rekke valg. Det er som valget en seiler må gjøre når han kommer innom ei havn. Skal jeg bli, eller dra videre? Skal jeg satse på kjærligheten eller noe annet? Tør du ikke ta noe valg, er det bekvemt å trekke seg inn i sånne «mannsbobler», sier Sørensen, som selv er skilt.

- I mannemiljøet trenger du ikke kjenne på dine indre følelser, bare surfe på overflaten. Menn kan være veldig ensomme. De har få å snakke ordentlig med. Og ingen kan være mer ensomme enn dem som lever i forhold som ikke fungerer, legger han til.

Gard Eidsvold mener at det blant mange menn blir oppfattet som svakhet å snakke om følelser.

- Selv har jeg aldri vært i macho-miljøer. Likevel har jeg merket at menns verden er veldig preget av «James Bond»-faktorer, sier han og konkluderer:

- Til sjuende og sist handler det om å bli et bedre menneske. Det er et livsprosjekt.

MANNSFELLESSKAP: - Menn må bli flinkere til å se hverandre og vise svakhet, mener skuespillerne Reidar Sørensen og Gard B. Eidsvold, her i baren ved prøvesalen på Det Norske Teatret i Oslo. Torsdag har de premiere på «Trette menn».