Menn tar alle hovedrollene

I de 16 siste norske spillefilmene har to kvinner hatt hovedrollen: Maria Bonnevie som Dina og svenske Lena Endre i «Musikk for bryllup og begravelser».

Dagbladet har med hjelp fra bransjeorganisasjonen Film&Kino og Norsk Filmfond sett på rollelista til norske filmproduksjoner siden januar 2002 fram til i dag. Maria Bonnevie og Lena Endre er de eneste kvinnene som har hatt hovedrollen i en norsk spillefilm på halvannet år.

Flaskehals

Kampen om kvinnerollene er knallhard. Skuespillerforbundet har 927 medlemmer, hvorav 523 er kvinner.

Skuespiller Ane Dahl Torp spiller en sentral rolle i den romantiske komedien «Kvinnen i mitt liv», som så langt er sett av over 200000 nordmenn. Dahl Torp føyer seg inn i rekken av kvinner som hovedsakelig blir sett på som dama til den mannlige hovedrolleinnehaveren. I filmer som «Jonny Vang», «Himmelfall» og «United» er kvinnen tildelt langt mindre utfordrende roller enn mannen.

Dahl Torp har ingen problemer med å være i skyggen av Thomas Giertsen, men sier det generelt er altfor få kvinner som får sentrale roller i norske filmer.

- I barne- og ungdomsfilmer har jenter ofte hovedrollen. «Frida - med hjertet i hånden» og «Søndagsengler» er gode eksempler. Men i filmer for voksne er det i all hovedsak menn som har hovedrollene. I likhet med mange kvinnelige skuespillere - og trolig også menn - savner jeg flere kvinner i ledende roller. Ikke fordi de er kvinner, men fordi det blir mer mangfold med kjønnsbalanse i norsk film, sier Dahl Torp.

Dahl Torp vet ikke hvorfor det lages så få voksenfilmer med kvinner i hovedrollen.

- Kvinner blir altfor lett framstilt som stereotyper. Når en kvinne spiller en sentral rolle, er hennes problemer alltid knyttet opp mot den mannlige hovedrollen. Jeg vil tro at publikum ønsker å se damer som handler selv, og ikke responderer på mannen - men har et univers av egne problemer og står overfor egne utfordringer, sier Dahl Torp.

Søt, sjarmerende og naiv

Skuespiller Anneke von der Lippe har hovedrollen i dramaserien «Ved kongens bord», som handler om en helseministers liv. Serien vil bli sendt på NRK i løpet av 2005.

- Det har vært en tendens i hele Europa at menn i slutten av 30-åra skriver om seg selv. De beskriver seg selv som antihelter, og da må de ha en kvinne ved siden av seg som er litt enkel å ha med å gjøre. Hun skal framstå som søt, sjarmerende, litt naiv og uskyldig på en litt trashy måte - en slags klassisk prinsessegreie. Jeg tror det er fint at trenden snur, fordi folk er litt lei av det. Men på den annen side var det en periode mye heltinner i norsk film, sier von der Lippe.

Statistikk

Skuespillerforbundets leder, Agnete Haaland, sier at forbudet er i ferd med å lage en undersøkelse om kvinner i norsk film. Granskinga skal danne grunnlag for en konferanse om ståa i bransjen.

- Vi skal lage en utfyllende statistikk, som skal gi svar på om det er en myte eller en sannhet at kvinner er vedheng eller handlende hovedpersoner i norsk film. Min magefølelse sier at mannfolk har mer spennende roller på film, sier Haaland.

- Hvorfor har menn mer utfordrende roller?

- De som skaper premissene for filmene, er manusforfatterne og regissørene. Noe av dilemmaet er også at det er for få kvinnelige regissører som lager spillefilm. Mange unge gutter er regissører, og de er kanskje mer opptatt av problematikk som angår dem selv, sier Haaland.

Anneke von der Lippe mener norsk film ikke forteller den virkelige historien om dagens kvinner.

- Hva med å fortelle historien om dagens yrkesaktive kvinner? Hvordan ser hverdagen ut for oss i Norge? De rollene kvinner blir tilbudt er ofte moren til, dama til eller «mor er sliten og har ikke tid til barna» eller «mor er syk». Lavbudsjettfilmene har ofte enkle historier og roller med lite kjøtt på beina. Regissørene blir ofte opptatt av historiene og mindre av karakterene. Det viktigste som har skjedd i Norge de siste hundre åra, er kvinnefrigjøringa. Men frigjøringa har gått så fort at man nesten ikke har klart å følge med på alle fronter. Det er synd at man lager samtidsfilmer hvor man ikke ser norske kvinners utvikling i Norge, sier von der Lippe.

Mannsklikk

Leder for Norske Filmregissører, Nina F. Grünfeld, sier hun ikke er overrasket.

- Kvinneandelen i alle områder innen filmproduksjon er altfor lav. Det er et resultat av at menn lager filmene, og at det er deres historier som blir fortalt. Økt kommersialisering har ført til at menn danner allianser og nettverk som har større økonomisk troverdighet. Nå er det mye mer privatkapital som skal til før man får innvilget støtte. Med en gang det blir høy økonomisk risiko, så satses det mindre på kvinner - samtidig som kvinner blir mer engstelige for å satse selv, sier Grünfeld.

STEREOTYPER: Skuespiller Ane Dahl Torp mener det er for få kvinnelige hovedroller i norske filmer. Hun mener manusforfatterne gir kvinner for endimensjonale roller.