TAPER: De store etablerte kanalene taper Dab-kampen, mens lokalradioene framstår som de store vinnerne. Foto Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
TAPER: De store etablerte kanalene taper Dab-kampen, mens lokalradioene framstår som de store vinnerne. Foto Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

DAB-omlegging

Mens lokalradioene jubler, stuper disse storkanalene

Politikere og de store radiokanalene har undervurdert folkets DAB-motstand, mener lokalradio-leder.

Tall for 2017 fra Kantar Media/Norsk Gallup er ikke lystig lesing for de store, riksdekkende kanalene. Men flere lokalradioer har doblet og tredoblet sin lytterskare.

Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund fryder seg over tallene fra Medietilsynet, som er utarbeidet av Kantar Media. Omleggingen til DAB, og slukkingen av FM-nettet for de store, riksdekkende kanalene, er forklaringen.

Tapere i fritt fall

- Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Tallene viser at de målte lokalradioene samlet sett har økt sin lytteroppslutning med 20 prosent. På fylkesnivå kan Hedmark slå i bordet med en tredobling i antall lyttere. Lokalradio øker også markant i Møre- og Romsdal og Telemark. Og selvsagt er Rogaland med i toppen, som er et tradisjonelt, sterkt radiofylke, sier Pål Lomeland.

Lokalradioene får fremdeles sende på FM-nettet, men mange av dem sender også på DAB.

Tallene viser at NRK-kanalene P1 og NRK P3, samt P4 og Radio Norge er de store taperne.

- Radio Norge er jo blitt marginalisert med et fall fra 11,8 til 5 prosent i fjor. P4 har også mistet mange lyttere, fra en oppslutning på 18,8 til 11,9 prosent. P1 har falt fra 33,2 til 24,8 prosent og P3 fra 10,6 til 4,7 prosent, sier Lomeland og referer til Medietilsynets tall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Håper på lenger FM-liv

TALLENES TALE: Her er tallene for henholdsvis 2016 og 2017. Illustrasjon: Kantar Media
TALLENES TALE: Her er tallene for henholdsvis 2016 og 2017. Illustrasjon: Kantar Media Vis mer

Daglig leder i Norsk lokalradioforbund mener både politikere og de store radiokanalene har undervurdert folks skepsis og store motstand mot Dab. I hele fjor ble FM-nettet for de store kanalene slukket landsdel for landsdel.

FORNØYD: Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund. Foto: Jacob Buchard/privat
FORNØYD: Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund. Foto: Jacob Buchard/privat Vis mer

- Jeg tror at nye lokalradiolyttere, vil få seg en positiv overraskelse, sier han.

- Mange vil oppdage at innholdstilbudet og kvaliteten står seg god i konkurransen med riksdekkende kanaler. Det er et godt utgangspunkt for å beholde lytterne i tiden som kommer, sier Lomeland.

Han mener at FM-båndet må få leve utover 2022.

- Det er vanskelig for små aktører å hevde seg som en del av det massive utbudet av nasjonale kanaler på Dab. Lokalradio bør derfor få mulighet til å være tilgjengelig på alle sendeplattformer, også FM. Det vil kunne bidra til å sikre lokalradio en plass som aktør i fremtidens mediemangfold.

De eldre leder an

Lomeland mener at det er de eldre som leder an i Dab-utviklingen, og viser til økningen av «senior»-radioen NRK P1+, som økte fra 4,2 til 6,5 prosent i fjor.

- Det er jo en kanal rettet mot den eldre befolkingen, sier Lomeland og legger til:

- Det er en gruppe som fremdeles hører mye radio, og som i større grad har gått over til DAB, i motsetning til de yngre - jamfør NRK P3 som er blitt mer enn halvert på et år.

Må bli mer lokale

Norsk Lokalradioforbund mener lokalradioene i tiden som kommer må arbeide for å bli enda mer lokale og holde på særpreget.

- Etter vår mening vil det være lurt å verne om egenarten og ikke tilstrebe å ligne på alle andre. Vi har troen på at unikt, lokalt og relevant innhold gjør lokalradio bra, sier Lomeland.

En mediebedrift som har lykkes både med å være lokale og annerledes, er Salangen-Nyheter. Avisa i Troms satser på de nærmest nærsyntnære lokalnyhetene, og endte med å bli en dokumentarserie på TV3.

​NRK: - Som forventet

Radiosjef Jon Branæs i NRK forteller at utviklingen er som forventet - og viser til at det nå er halvparten så mange radioer i bruk som før Dab-omleggingen.

- Vi ser ikke mørkt på det, sier Branæs og legger til:

- Selv om vi opplever noe nedgang, har vi også nisjekanaler som øker. Dab gir folk mer å velge mellom, og det har vært viktig for oss i denne omleggingen.

Øker mer enn de faller

Selv om Radio Norge faller nærmere 60 prosent, leser radiosjef Lasse Kokvik i Bauer Media både annerledes og positivt.

- Som gruppe øker vi konsumet med fire prosent, sier Kokvik.

Bauer Media eier åtte kanaler, og selv om deres største kanal, Radio Norge, faller, kan konsernet likevel se på en total økning i antall lyttere.

- Når man etablerer 30 nye riksdekkende kanaler, kanaler det ikke ville vært plass til på FM-nettet - så må det nødvendigvis gå utover de store som har dominert. Vi forventer en lytterøkning for alle våre kanaler framover, sier Kokvik.

Totalnedgang på to prosent

P4-Gruppen , som ved siden av P4 består av til sammen ti stasjoner, blant andre P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem og P8 Pop, eies av Modern Times Group (MTG).

- Samlet sett har P4-gruppens kanaler stått seg veldig sterkt gjennom slukkeåret med en beskjeden nedgang i dekning på rundt to prosentpoeng, sier direktør for P4-gruppen, Kenneth Andresen.

Han legger til at de store tradisjonelle rikskanalene avgir lyttere, mens det nye riksdekkende tilbudet samler stadige flere er helt i tråd med forventningene.

- Det viktigste poenget med radiodigitaliseringen var å gi hele landet et større tilbud av rikskanaler, da er det godt å se at de faktisk blir tatt i bruk. Stadig flere lyttere oppdager nå nye favorittkanaler blant de over 30 kanalene de nå kan velge mellom og allerede er over en tredel av all radiolytting på nye kanaler, sier Andresen.