E18 på miljøets premisser: Det er nå bred enighet om at en modernisering av E18 må foregå på miljøets premisser, skriver Guri Melby. Foto: Privat.
E18 på miljøets premisser: Det er nå bred enighet om at en modernisering av E18 må foregå på miljøets premisser, skriver Guri Melby. Foto: Privat.Vis mer

Mens mange har snakket om det grønne skiftet, har vi gjennomført det

Ja, SV kan stole på at Venstre alltid prioriterer kollektivtransport og sykkel fremfor veibygging.

Meninger

SVs Marianne Borgen og Sunniva Holmås Eidsvoll forsøker nok en gang å konstruere en uenighet om E18 Vestkorridoren. For å ta det korte svaret først: Ja, SV kan stole på at Venstre vil sørge for at oppgraderingen av E18 ikke gir økt kapasitet for biler inn til Oslo.

Venstre har så lenge vi har hatt makt til å påvirke Oslos budsjetter, og de siste fire årene i byråd, prioritert kollektivtransport. Mens mange har snakket om det grønne skiftet, har vi gjennomført det. Det er ikke tilfeldig at Oslo i dag har landets beste kollektivtilbud. Det er et resultat av høye ambisjoner, kombinert med knallhard budsjettprioritering og gjennomføringsevne.

Med Venstre ved makten har vi fått 5-minutters ruter på trikken, 7,5-minuttersruter på T-banen, billigere månedskort og vi er i full gang med planleggingen av ny bane til Fornebu og ny sentrumstunnel. Så ja, SV kan stole på at Venstre alltid prioriterer kollektivtransport og sykkel fremfor veibygging.

Forskjellen på SV og Venstre i denne debatten er at vi har fått med oss flertallet av partiene i både Oslo og Akershus på å slå fast at kapasiteten på E18 ikke skal økes, slik at det nå er bred enighet om at en modernisering av E18 må foregå på miljøets premisser. Veien må bli mindre, billigere og ikke føre til vekst i biltrafikken inn til Oslo. På Oslos vegne har jeg fremført dette kravet til Statens vegvesen, som allerede er i gang med å justere planene. Jeg er sikker på at Oslo vil vinne frem i forhandlinger med Akershus og staten, og at vi i felleskap kan komme frem til en plan for en modernisert E18, som ikke øker biltrafikken, men som kan gi et kraftig løft til syklister og kollektivtrafikk.

Alle store samferdselsløft i Norge er en del av et spleiselag. Oslopakke 3, som E18 er en del av, sikrer finansiering av ny T-banetunnel, nye T-banelinjer, sykkelveier og nye trikker i Oslo. Kun drøyt 5 milliarder av en pakke på nærmere 75 milliarder er satt av til E18. SV støtter ikke Oslopakke 3, og stemmer dermed mot å bruke bompenger på kollektivinvesteringer, samtidig som de gir fra seg all innflytelse over utformingen av en ny E18.

SV må selv velge om de vil prioritere høylytte protester mot et utdatert prosjekt som ingen lenger er for, eller reell makt og innflytelse over samferdselspolitikken på Østlandet. Det er en ærlig sak å heller ville protestere enn å levere. Men miljøvelgere i Oslo bør merke seg at det finnes to typer miljøpartier: De som er opptatt av å levere resultater hver eneste dag, og de som er mest opptatt av å skape avisoverskrifter uten rot i virkeligheten. Venstre hører til den første kategorien. Jeg er overrasket over at SV så tydelig vil plassere seg i den andre.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook