Mer djevel for pengene

"Ny" utgave av tidenes gyser.

Velkommen til en «ny» Regan MacNeil, jentungen som spyr ut grønt slim og ufinheter foran øynene på sjokkerte katolske prester og en vantro mor. Fortsatt i gruoppvekkende slag.

Fornyelsene i 2000-utgaven av «Exorsisten» består av 11- 12 minutters tillegg. Det er vanskelig å se at de er annet enn en unnskyldning for å relansere denne historiske skrekkfilmen - historisk for reaksjonene den skapte og effektene, virkningsfullt naturtro sjokkinnslag fra før digitalteknikken gjorde alt mulig.

Og det er saktens mulig å diskutere om det vi nå får se faktisk er regissørens egen versjon, «director\'s cut», eller om det er en «producer\'s cut».

Det er ingen hemmelighet at William Friedkin og produsent/manusforfatter William Peter Blatty har hatt sine disputter om den demonbesatte Regans (Linda Blair) viderverdigheter på lerretet.

Ennå er det «en strålende dag for en eksorsisme», som det lille monsteret sier til sine skrekkslagne djevleutdrivere. Det er en god film, fordi den tar sin historie på alvor, så fantastisk den enn er - og basert på en virkelig hendelse i Maryland i 1949. I en viss forstand kan «Exorsisten» sammenliknes med f.eks. «Rosemary\'s baby» eller «Den sjette sansen». I alle tre inntar skrekken høyst normale, trygge og pene miljøer. Gode mennesker rammes. Friedkin tar seg tid til å skildre forholdet mellom mor (Ellen Burstyn) og barn. Han gir dem og de katolske paterne Karras og Merrin (Jason Miller/Max von Sydow) en bakgrunn med personlige konflikter og eget liv. Her slites alle på forskjellige måter mellom tvil, tro, angst og naken skrekk.

Filmatisk er «Exorsisten» fortsatt stilren og suggererende i bruken av lys og mørke. Lydbruken er knallgod, effektene porsjoneres ut med intelligens - uten overforbruk. Det er derfor de virker. Vi får mye film før skrekk og gru.

Tilleggene virker først og fremst unødvendige. En legescene i begynnelsen bygger opp en seinere scene mellom mor og datter og er grei nok. Den berømte «edderkoppløpingen» nedover en trapp er spektakulær uten å tjene til noe, vi får et par samtaler og en forlengelse av slutten. Det siste burde vært unngått. Men en god djevel befinner seg fortsatt i det søte barnet, og bør drives ut for fulle hus.

<B>SKREKKELIG HJELPELØS:</B>Pater Merrin (Max Von Sydow) er en erfaren djevelutdriver, men har kanskje møtt sin overmann når han skal drive ut demonen av lille Regan (Linda Blair) i William Friedkins "Exorsisten".