Mer enn bare Master Chief

«Halo Wars» er god konsollstrategi.

ET AV MINE få problemer med «Halo»-spillene har vært historien, og da mener jeg ikke nødvendigvis Master Chief sine eskapader.

Til tross for potensialet har «Halo»-universets bakgrunnshistorie blitt presentert på en usedvanlig klønete og sprikende måte, uverdig den ekstravagante presentasjonen den er blitt pakket inn i.

Hittil er man blitt nødt til å hoppe medie til bøkenes verden for å bli forsikret om at Microsofts yndlingsmerke ikke bare innebærer en grønn superhelt, grisete fjortiser og komiske videoer på YouTube.

Jeg vil ikke påstå at en historie er et must i spill, men når noe vokser seg så stort som «Halo» er det ikke noe galt i å ønske seg litt dybde.

NÅR SERIEN HOPPER sjanger fra førstepersonskyter til strategi med «Halo Wars», er det ikke bare et forsøk på å nå en ny målgruppe, det er en gyllen mulighet til å vise hvor gjennomtenkt og omfattende historien bak dette kulturfenomenet virkelig er.

Hendelsene i spillet tar sted et par tiår før det første «Halo»-spillet, der du følger menneskene i deres første konflikt med the Covenant. Gjennom en spennende kampanjedel letter utvikleren på sløret rundt hendelsene som ledet opp til det første spillet i serien.

Utviklerne hos Ensemble Studios er ingen nybegynnere. Med «Age of Empires»-serien under beltet kan de trygt kalle seg eksperter på strategi. Likevel er det snakk om et konsollspill her, og det betyr nye utfordringer.

«HALO WARS» GJØR ikke noe for å revolusjonere kontrolloppsettet, men det er definitivt det beste eksempelet på hvordan man gjør det beste ut av hva man har.

Du vil som regel styre små grupper av soldater og kjøretøy ved hjelp av enkle kommandoer. Du vil også ha muligheten til å bygge baser på forhåndsvalgte steder. Hver base kan ha maksimum seks bygninger i tillegg til fire forsvarstårn.

Det er rimelig simple greier det er snakk om, og hardbarka pc-strateger vil sannsynligvis snøfte av begrensningene man blir møtt med. På den andre siden er det faktisk svært spillbart med en håndkontroll, og det er faktisk verdt en del skryt om man skal ta konkurrentene i sammenligning.

DET ER INGEN TVIL om at «Halo Wars» er utviklet og balansert for konsoll. Selv om spillet er uhyre actionpreget, kler mangelen på kompleksitet opplevelsen sinnssykt bra.

Ensemble har finpusset dette spillet til en brilliant glans. Alt fra de flotte videosekvensene til de stemningsfulle kartene er definitivt gjort med den samme yrkesstoltheten som har gjort «Halo»-serien synonymt med kvalitet.

Mer enn bare Master Chief

Og denne gangen fikk jeg attpåtil historien jeg tidligere har savnet