PRIS: Prosjekter som Ladejarlprisen setter fokus på viktige områder i samfunnet, skriver Lisa Hartmark. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
PRIS: Prosjekter som Ladejarlprisen setter fokus på viktige områder i samfunnet, skriver Lisa Hartmark. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Mer enn bare Reitan-PR

God PR til Odd Reitan, hva så?

Meninger

I Dagbladets artikkel 11.september skriver rådgiver og skribent Stein Stugu om bakgrunnen for Odd Reitans valg om å utgi Ladejarlprisen - en årlig pris på to millioner kroner, som tildeles en person som i særlig grad har utmerket seg og bidratt til samfunnsbygging gjennom verdibasert arbeid.

I artikkelen uttaler Stugu at egoisme er Reitans sanne drivkraft, og at prisen fungerer som ren reklame for Reitan. Stugu skriver blant annet at «to millioner kroner kan være mye for en enkeltperson, men for Reitan blir dette ekstremt billig PR sammenliknet med omtalen han og hans prisutdeling får».

Stugu har rett i at Reitan får god PR-uttelling for prisen. Men utsagnet vitner om at Stugu, i sitt angrep mot Reitan, ikke har forstått hva Ladejarlprisen egentlig handler om. For å bli nominert til Ladejarlprisen, må andre mennesker sende inn forslag med en begrunnelse for hvorfor en person fortjener å vinne. I år kom det inn flere hundre forslag på nominasjoner til årets pris. Hva forteller dette oss?

I fjor mottok Anlov Peter Mathiesen, som står bak gatemagasinene = Oslo og =Norge, hedersprisen som årets Ladejarl. Det arbeidet han har startet er så prisverdig at han burde fått flere millioner fra flere kilder, men støtten kom med Ladejarl 2013. I år vant Atle Vårvik med organisasjonen MOT, som gjør et nasjonalt og internasjonalt arbeid for å styrke ungdoms mot og bevissthet. Målet er å skape robuste ungdom som tror på egne krefter. Det er en jury av kompetente personer som har kåret vinnerne. Begge er verdige vinnere, og har i en årrekke gjort et så prisverdig og viktig arbeid at de for lengst burde mottatt tilstrekkelig støtte og oppmerksomhet. Men det har de ikke fått.

Antall innsendte forslag til Ladejarlprisen viser at det er flere hundre mennesker som mange mener fortjener både hederspriser og midler til sitt arbeid. I realiteten strever mange med å få endene til å møtes fordi de bruker egne midler for å bygge opp noe de tror på, og som de mener er viktig for framtiden.Odd Reitan er en kjøpmann som ønsker å vise at det finnes enkeltpersoner som gjør en forskjell. Svein Stugu er så fokusert på Odd Reitans beveggrunner at han glemmer noe vesentlig i sin argumentasjon. Ladejarlprisen gir også de topp ti som er nominerte en synlighet og oppmerksomhet de kanskje aldri noen gang har fått.

Prosjekter som Ladejarlprisen bidrar til å synliggjøre dem som har mot til å stå oppreist hver dag for noe de tror på, men som mangler den støtten de hadde trengt for sitt arbeid. Og om det gir god PR til Odd Reitan, hva så? Kanskje det kan motivere flere næringslivsledere til å opprette liknende initiativ?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.