Mer enn melk og brød

I billedkunsten er ikke motiv av mat og drikke - nødvendigvis mat og drikke. Det er for eksempel livets forgjengelighet - eller tingenes metafysiske ensomhet. Ikke akkurat til å bli mett av.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Barokkens vanitas-stilleben med for eksempel inntørkete grønnsaker eller markspiste frukter viste til livets forgjengelighet eller tingenes metafysiske ensomhet. Rembrandts maleri av en opphengt okseskrott i Louvre gir ingen utsikt til et festmåltid, slik hans samtidige William Heda skildret bordets gleder. Picasso kunne hylle fruktbarheten i middelhavskulturen med så vel vannkrukker som stilleben av fisk og kråkeboller, mens den greske arte povera-kunstneren Jannis Kounellis lar sekker med bønner, mais og erter representere jordisk energi.

«Melkepiken» heter et vidunderlig maleri av Johannes Vermeer, som han muligens laget i 1657- 58. Det lille bildet fra 25-åringens hånd (45,5 x 41 cm) har sin faste plass i Amsterdams Rijksmuseum, men henger fram til 20. september på den store utstillingen av 1600-tallets Delft-malere i National Gallery i London. Med sitt hvite, lysmodellerte hodeplagg og den sakrale kombinasjonen av blått og rødt i forkle og skjørt minner hun om en ung, landsens madonna - i ferd med å forberede frokostmåltidet for sitt borgerlige herskap.

Skorpesprøtt brød

Kroppen er kraftig, og hendene som heller melk fra fajansemugga og ned i bollen av samme keramiske materiale, forteller om et sikkert grep og en allerede kyndig evne til å kontrollere den riktige væskemengden. Bak de nesten nedslåtte øyelokkene er blikket helt konsentrert om morgenens faste gjøremål. De har begynt med tillagingen av det gylne brødet, som Vermeers prikkteknikk gjør så skorpesprødt i overflaten - som et spisspenslet sakrament for den sekulære spise.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer