Mer enn nakne damer

FEMINISME: Vi er enige i at boka vår er en sensasjon. Ikke fordi kjendisene kler av seg, men fordi den tar kvinner på alvor.

UTGIR «BRA DAMER»: Marie Laland Ekeli som har skrevet intervjuer, og Lisbeth Michelsen som er fotograf, har fått stor oppmerksomhet omkring sin nye bok. I denne kronikken forklarer de hva som er intensjonen med prosjektet.
UTGIR «BRA DAMER»: Marie Laland Ekeli som har skrevet intervjuer, og Lisbeth Michelsen som er fotograf, har fått stor oppmerksomhet omkring sin nye bok. I denne kronikken forklarer de hva som er intensjonen med prosjektet.Vis mer

||| LØRDAG 18. SEPTEMBER fikk boka «Bra Damer» forsiden på VG. Forsideteksten var som følgende: «Derfor stiller vi opp på intime bilder». Inni avisa presenteres prosjektet over tre sider, med tittelen: «Kler av seg i ny bok». Vi vet ikke om vi skal le eller gråte. Le, fordi vi som nystartet forlag har fått en markedsføring etablerte forlag går og drømmer om. Eller gråte, fordi vinklingen boka vår har fått er så bedrøvelig forutsigbar. Nakenhet. Sensasjon. Skandale.

Vi er enige i at boka er en sensasjon, men den er ikke en sensasjon fordi kjendisene kler av seg. Den er en sensasjon fordi den tar kvinner -  og kjendiser - på alvor.  

BASERT PÅ de siste dagers oppslag i mediene skulle en tro «Bra Damer» er en bok full av nakne kjendiser.

Det er den ikke. «Bra Damer» er først og fremst en dypt alvorlig bok om å være dame i dag. Det betyr ikke at den er kjedelig. Tvert i mot er dette en feelgoodbok, som løfter fram positive forbilder og egenskaper som er verdt å strekke seg etter. Boka handler om hva som er deilig, men også hvilke utfordringer og feller som fortsatt ligger der for oss kvinner.

For, som Shabana Rehman Gaarder poengterer i første kapittel: «Selv om du er født inn i en fri og likestilt familie, med fantastiske foreldre, er det ikke lett å være en fri kvinne ute i samfunnet.»
 
SÅ, HVORFOR HAR VI basert boka på kjendiser? Og hva er egentlig en «kjendis»? De 25 kvinnene som veksler på å snakke i «Bra Damer» er alle deltagere i offentligheten. Men det er forskjell på en kjendis og en kjendis. Damene vi har valgt ut er først og fremst anerkjente yrkesutøver, forfattere, skuespillere, musikere og debattanter. De er gode formidlere, med evnen til å sette ord på tanker og meninger. Og de tankene ville vi ha fatt på. Velsignet fristilt fra lanseringsjournalistikken de vanligvis blir konfrontert med, har vi gitt damene tid og rom til å snakke om de store tingene i livet. Om å være dame, om å eldes, om forbilder. I løpet av halvannet års bokarbeid har vi sanket spennende innspill til den stadig pågående samtalen om kvinnerollens mange ansikter.

Siden damen har bred appell hos publikum, håper vi boka når ut over den trange kretsen akademiske feminister som vanligvis engasjerer seg i kvinnespørsmål.  

«HVORFOR SKAL damer alltid kle av seg?» spurte sosiolog og feminist Hannah Helseth oppgitt, før jeg møtte henne til debatt i Spikersuppa under Oslo Bokfestival i helgen. Vanlige forklaringer på nakenhet i foto er at det illustrere sårbarhet. Eller ærlighet. Eller, som i Marianne Aulies tilfelle- styrke. Vi synes derimot at det er vakkert. Punktum. Estetisk, fotografiske, kunstnerisk. «Jeg kan fotografere damer resten av livet, jeg trenger ikke noe annet», utbrøt fotograf Lisbeth etter et fotoopptak med en av damene. Kvinnekroppen er kunst nok.

MEN. DET FINNES et tilleggs-men som gjør nakenbildene i «Bra Damer» til noe ut over det vanlige. Når skuespiller Agnes Kittelsen kler av seg, leses det i sammenheng med følgende sitat: «Jeg ble oppringt av redaktøren for et kvinneblad, og spurt om å stille opp i en nakenreportasje. 'Vi flyr inn den beste fotografen for LA, du blir stylet og sminket og vi skal photoshoppe vekk alt du måtte ønske.' Hva er poenget med å stille opp naken da?» Agnes er avbildet naken i «Bra Damer» fordi hun vet at vi ikke under noen omstendinghet ville funnet på å retusjere henne.

Formålet med prosjektet har vært å vise noen andre kvinnebilder enn de flate variantene vi er vant til fra reklame og media. Vi har tatt bilder som viser at kvinner har dybde. Flere av motivene kan virke utfordrende på vår forståelse av både hva som er «skjønt» og hva som er «kvinnelig», og det gjør dem til noe langt mer enn portretter av kjente kvinner.

DAGBLADETS Astrid Meland og kjendispsykolog Kristin Spitznogle har på hver sin kant uttalt seg kritisk til både nakenheten og kjendiseriet i «Bra Damer». Meland på sin private blogg, Spitznogle på nettstedet Kampanje. Så vidt vi kan se har ingen av dem en gang åpnet boka. Vi tar gjerne en debatt, men kom tilbake når dere har sett bildene på nært hold - enten i boka eller på galleriet som stiller ut bildene.

OMDISKUTERT BOK: «Bra damer» er først og fremst en dypt alvorlig bok om å være kvinne i dag, skriver kronikkforfatterne.
OMDISKUTERT BOK: «Bra damer» er først og fremst en dypt alvorlig bok om å være kvinne i dag, skriver kronikkforfatterne. Vis mer