Mer enn toving i distriktene

Mote skal bli big business i Norge.

(Dagbladet.no): I en kommentar i Aftenposten i dag tar stortingsrepresentantene Anette Trettebergstuen og Gunvor Eldegard, begge Ap, til orde for at norsk motedesign må bli en næring.

Oslo Fashion Week setter fokus på nasjonale designere to uker i året, men det er ikke nok. Nå arbeider regjeringen med en handlingsplan for næring og kultur, der motedesign også skal være en naturlig del.

- Man må gå bort fra å bare se på norsk design som toving av ull i distriktene. Det er en næring, noe å leve av, sier Trettebergstuen til Dagbladet.no.

- Det er viktig å samle bransjen for å styrke den. Foreløpig er vi i planleggingsfasen, men det er veldig spennende å se hvordan det blir.

Trettebergstuen og Eldegard trekker fram Norsk Mote Institutt (NMI) som et kjærkomment tilskudd til bransjen.

Vil organisere bransjen

NMI ble initiert av designere og stylister i 2005, med ønske om å definere seg som en del av næringen og dens verdikjede. I prosjektstyret finner man representanter fra bedrifter, organisasjoner og forsknings- og utdanningsinstitursjoner, i tillegg til de kreative aktørene.

Når prosjektet ferdigstilles og NMI endelig etableres til høsten, skal instituttet være en samarbeidsorganisasjon for disse fire hovedgruppene. Formålet er å stimulere og posisjonere norsk motedesign i Norge og i utlandet.

BLIR NÆRING: Både politikere og designere vil løfte norsk motedesign. Her viser Moods of Norway klær under Oslo Fashion Week. Foto: EIRIK HELLAND URKE
BLIR NÆRING: Både politikere og designere vil løfte norsk motedesign. Her viser Moods of Norway klær under Oslo Fashion Week. Foto: EIRIK HELLAND URKE Vis mer

Prosjektleder Thor Husby forteller at fase én er avsluttet, med en prosjektskisse for videre arbeid som resultat. Den skal nå legges fram for interessentene og kulturdepartementet.

- Nå går vi inn i en ny etappe for å formalisere ting enda mer, sier Husby.

- Det er veldig spennende, vi ser ut til å få det til.

Roser initiativet

Moods of Norway er eksempel på et merke som har klart å hevde seg uten en organisasjon som NMI i ryggen. Simen Staalnacke, en av de to grunnleggerne, mener likevel at prosjektet er viktig:

- Det er kjempebra. I utlandet har de vært veldig flinke til å tilrettelegge for motedesign, det er på tide at det også blir gjort her i Norge.

Randi H. Svendsen er moteredaktør i Costume, et av få rendyrkede motemagasiner i Norge. Også hun påpeker at norsk motedesign har hatt en litt gammelmodig klang:

- Jeg føler at norsk design lenge har vært synonymt med tovet ull og strikk, veldig «Marius-genser» og husflid. Dette er uten tvil også en viktig del, men jeg tror man må tenke litt bredere for å treffe et større og mer internasjonalt publikum. 

Hun håper Norsk Mote Institutt kan være med på å gi klesdesign den respekt den fortjener, og at det vil åpne nye dører for norske motedesignere, både nasjonalt og internasjonalt.

- NMI virker som et godt initiativ og det er på høy tid at norsk design kommer på dagsorden. Det er flott at politikere, de kreative i motebransjen og næringslivet kan samles om å fronte norsk design både i Norge og i utlandet, mener Svendsen.

Som moteredaktør vil Svendsen fortsette å bruke norsk design i Costume, og ser med spenning på utviklinga framover.