Mer gull i sikte

På tre år har Terje Formoe tjent 7,4 millioner kroner på barnas helt, Kaptein Sabeltann, men nekter for at han kynisk melker barnemarkedet.

- Å si at jeg skaper et kjøpepress er drøyt, kommenterer Formoe.

Denne sommeren er Formoe klar med en ny Sabeltann-forestilling i Kristiansand samtidig som «Kaptein Sabeltann og den forheksede øya» kommer ut på cd.

Fra før av finnes det bøker, videoer, asjetter, sengetøy, iskrem og mer til med Sabeltann-logoen på. Bare Sabeltann-videoene er det solgt over 200000 eksemplarer av.

- Men jeg har sagt nei til lansering av Sabeltann-brus, Sabeltann-pizza og Sabeltann-seng, forklarer barnefavoritten.

Knytte til seg

Denne sommeren selges billett nummer 500000 til en Kaptein Sabeltann-forestilling. Men kapteinens far har bygd sin formue og sitt imperium på langt mer enn billett- og cd-salg.

Spinoff-produkter er effekter og ting som selger som varmt hvetebrød fordi de bærer logoen til et varemerke med magisk kraft på en bestemt kjøpegruppe .

Enten avsenderen heter Hennig-Olsen Is, Dalegarn, Porsgrund Porselen eller Høyer Fabrikker, selger produkter påført Sabeltanns sjørøverglefs stort til småbarn.

- Nye spinoff-produkter er med på å knytte ungene til Sabeltann, sier han.

Blir avhengige

Formoe har skutt gullfuglen ved å treffe den mest kjøpesterke gruppen av dem alle. Bare i 98 tjente han 2,9 millioner kroner på sin egen fantasisjørøver.

- Det er høy terskel for å vinne et barns hjerte, men klarer man det, vil de aldri gi slipp på deg, sier Formoe, som har sikret seg alle rettigheter til Sabeltann-navnet i Australia, USA, Mexico, Japan, Island og EU-landene.

FUNNET SKATTEN: Når Terje Formoe atter en gang lanserer nye Kaptein Sabeltann, har småbarnsforeldre god grunn til å holde på lommebøkene sine.