- Mer interessert i kvinner enn menn

Almodsvars filmer

Almodsvars filmkvinner er moderne, forfengelige og ofte tragiske - de gråter over brukne negler, men ikke nødvendigvis over brutte forhold. Med «Alt om min mor» viser den spanske regissøren et større alvor i sin hyllest til kvinnene, til de av dem han elsker aller mest: Hollywoods store stjerner, den spanske landsbygdas slitere og sin mor.

Tittelen henviser til Bette Davis-klassikeren «All About Eve», den kvinnestyrte handlingen henter sin inspirasjon fra landsbykvinner under hans oppvekst i La Mancha.

- Det var en skikkelig machotid - mannfolka styrte, men det var kvinnene som løste problemene. Og de måtte ofte skjule ting for sine menn, og lyve litt, for å beholde familiefreden. Kvinnenes kapasitet til å improvisere har alltid imponert meg, sier Almodsvar ved presentasjonen av filmen på årets Cannes-festival.

Mor og sønn

Og mor? Jo, årets beste julefilm handler om en mor som mister sin sønn.

Det er derfor et skjebnetungt sammentreff når Almodsvars egen mor Francisca Caballero dør 10. september i år, seks dager før han skal ta imot det internasjonale filmkritikerforbundets pris for årets beste film i San Sebastian.

Han møter ikke opp, men lar skuespilleren Marisa Paredes framføre takketalen:

- På grunn av personlige omstendigheter har denne prisen gjort meg tristere enn noensinne, det er ikke nødvendig å forklare hvorfor. Et fravær forklarer mitt fravær i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke prissatt nok

Men når «Alt om min mor» blir tildelt tre priser på European Film Awards i Berlin 4. desember, er Almodsvar til stede. Sprekkeferdig av glede løper han opp mot podiet allerede før juryens kjennelse leses opp.

Gleden er ikke regissert, for Spanias mest populære filmregissør har ikke veggene fulle av prestisjepriser hjemme, til tross for sin rikholdige, fargerike, banebrytende - til tider geniale - filmproduksjon.

Mye heder for «Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd» i 1988, ja vel, men det er først med årets film at Almodsvar mottar applaus fra alle deler av filmverdenen.

Spanias Warhol

Hvem er han? Helt åpent homse. I tillegg jålete og dekadent. Og moderne så det holder til langt inn i neste årtusen. «En berømt spansk degenerert,» koketterer han selv, pluss dette:

- Jeg er ofte sammenliknet med Fassbinder, og ja da: som meg var han også lubben og likte kokain - men han likte det litt bedre enn meg - og vi har begge tatt oss seksuelle friheter med personer av vårt eget kjønn. Han litt mer enn meg.

Selvsagt er filmene deres sammenliknbare også, men enda oftere enn med den tyske regissøren settes Almodsvar i bås med Andy Warhol. Her er hans egen kommentar til «Spanias Warhol»-karakteristikken:

- Det må være fordi jeg også bruker transvestitter og narkomane i mine filmer.

Multikunstner

Det skyldes nok like mye at Almodsvar - som Warhol i New York på 60-tallet - blir en lederskikkelse i det popkulturelle miljøet i Madrid, kalt La Movida, som blomstrer opp etter Franco-regimets fall på slutten av 70-tallet. Han får kultstatus både som skuespiller, skribent, rockemusiker og filmskaper.

-I de første 80-årene levde vi i en permanent Andy Warhol-Factory, skriver Almodsvar i sin artikkelsamling «Patty Diphusa y otros textos».

Den søvnløse pornostjernen Diphusa er for øvrig en av de særeste kvinneskikkelsene Almodsvar har skapt. Men ikke på film; hun er hans alter ego i en rekke artikler i magasinet La Luna på 70- og 80-tallet.

«Helt normalt»

Ellers er det nok av særinger i Almodsvars filmer: transer, horer, mordere og pornostjerner i uskjønn forening. En av hans faste skuespillere er en kjønnsoperert kraftblondine med kunstnernavnet Bibm Andersen.

«Alt om min mor» har påfallende lite å tilby av slikt, til tross for måten Penelope Cruz beskriver sin rolle:

- Jeg spiller en aids-syk nonne som er i konflikt med sin mor og gravid med en transvestitt.

Ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt, ifølge Almodsvar i et Dagblad-intervju fra New York i fjor:

- Selv mine mest vanvittige rolleskikkelser virker helt normale på meg.

Bondegutt og bohem

Men den verdensvante bohemen er egentlig en bondegutt fra en fattig landsby i La Mancha: Som barn er Pedro ikke helt som andre, livet på landsbygda får ham til å føle seg som «en astronaut ved kong Arthurs hoff». Og når han som 11-åring ser «Katt på hett blikktak» med Liz Taylor og Paul Newman, bestemmer unge Almodsvar seg for å gå til helvete. Det er de katolske prestenes beskrivelse av filmens verden.

I 1968 flytter han til Madrid, for å studere og lære seg å lage film. Men siden han ikke har penger og filmskolene er stengt av Franco, tar Almodsvar seg en jobb i det spanske televerket, kjøper et Super 8-kamera for lønna og starter karrieren med å lage kortfilmer.

For en som elsker amerikanske klassikere er det imidlertid naturlig å gå over til stort og fargerikt format - og han lager sin første kinofilm «Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montsn» i 1980, for sammenraskede midler.

Nå, 20 år etter, skal han endelig filme i Hollywood. «The Paperboy» kommer neste år, sikkert med stort rabalder.

KVINNEVENN: Den spanske regissøren Pedro Almodóvar står bak filmen «Alt om min mor», en hyllest til kvinnen, som har kinopremiere andre juledag. - Mannfolka styrte, men det var kvinnene som løste problemene, har han sagt om sin oppvekst.