Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: Osloskolen

Mer og bedre læring med rødgrønt Oslo

Skolen er på vei inn i en ny tid der elevenes kompetanse skal bygges for å møte framtidas samfunns- og arbeidslivsbehov. Dette er tydelig både i det nye læreplanverket som utarbeides og i det rødgrønne byrådets plattform i Oslo. Høyre, derimot, ønsker seg tilbake til gammeldags teststyring av skolen.

PRAKTISK OG VARIERT: Økt bruk av praktiske arbeidsformer i alle fag er sentralt for å øke læringen til alle elever, også de teoristerke. Det gir et stort potensial for mer læring, økt skolemotivasjon og bedre skoleresultater.

Jeg tror Høyre er ganske alene om å mene noe annet, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock
PRAKTISK OG VARIERT: Økt bruk av praktiske arbeidsformer i alle fag er sentralt for å øke læringen til alle elever, også de teoristerke. Det gir et stort potensial for mer læring, økt skolemotivasjon og bedre skoleresultater. Jeg tror Høyre er ganske alene om å mene noe annet, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock Vis mer
Meninger

I et innlegg i Dagbladet 30. oktober forsøker Mathilde Tybring-Gjedde å harselere over Oslobyrådets politiske plattform. Det tar jeg med knusende ro og merker meg at hun og Høyre er i utakt med både elevenes og lærernes organisasjoner.

I kjent stil argumenterer Tybring-Gjedde med at kunnskap i skolen starter og slutter med grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter, og bare de delene av disse ferdighetene som kan måles i nasjonale prøver.

Grunnleggende ferdigheter er nettopp det – grunnleggende. I det ligger at de er viktige, derfor er byrådsplattformen også klokkeklar på at disse ferdighetene skal sikres tidlig i skoleløpet for alle elever. Til det trengs lærere og ressurser. Derfor har byrådet i siste periode ansatt 200 ekstra lærere, økt skolebudsjettene med over 400 mill. og sikret lærernormen som en minstestandard på alle skoler.

Høyre kuttet derimot skolebudsjettene tilsvarende 500 lærerstillinger bare de siste fem åra de hadde makt. Det bekymrer, for barn lærer mer av en lærer enn av en test.

Men at noen ferdigheter er grunnleggende betyr også at dette bare er en start. Derfor er den nye plattformen til det rødgrønne byrådet ambisiøs og viser hvordan elevene skal komme videre fra det grunnleggende nivået.

Vår byrådsplattform tar utgangspunkt i at dagens førsteklassinger fremdeles er skoleelever når Oslo skal være en nullutslippsby i 2030. Det må få konsekvenser for skolens innhold og arbeidsformer som må ruste elevene til å løse framtidas utfordringer og delta i et arbeidsliv der vi ikke engang vet hvilke jobber som finnes.

Derfor må skole være mye mer enn bare grunnleggende læring. Den må utvikle elevenes livslange lærelyst, nysgjerrighet og evne til kritisk tenking og problemløsning. Den må styrke arbeidet med tidlig innsats, utvikle alle elevers evner og talentet og gi rom for dybdelæring. Vi må ha skoler som bidrar til elevenes læring og kompetansebygging gjennom tett samarbeid med kunnskapsmiljøer, næringslivet og sivilsamfunnet. Vi må bygge videre på Osloskolens største fortrinn, nemlig kvalitet, profesjonalitet og mange høyt kvalifiserte ledere og lærere.

Alt dette er sentrale deler av den nye byrådsplattformen i Oslo. Det er bemerkelsesverdig dersom ikke Mathilde Tybring-Gjedde er enig i at dette handler om kunnskap, læring og kompetansebygging.

Bemerkelsesverdig er også Høyres forhold til praktisk læring. «For noen elever som sliter kan det gi en mestringsopplevelse», skriver Tybring-Gjedde, og beviser med det hvor gammeldags skolepolitikk hun forfekter.

Praktisk, aktiv og variert læring er nemlig ikke et slags plaster på skolesåret til noen få som ikke mestrer teorifag. Tvert imot er økt bruk av praktiske arbeidsformer i alle fag sentralt for å øke læringen til alle elever, også de teoristerke. Det er sentralt for å utvikle evne til utforskning og innovasjon. Det er sentralt for å bedre motivasjonen og lærelysten. Som vi skriver i byrådsplattformen: Det er et stort potensial for mer læring, økt skolemotivasjon og bedre skoleresultater om elevene arbeider mer praktisk og variert.

Jeg tror Høyre er ganske alene om å mene noe annet.

Til slutt må jeg si jeg reagerer sterkt på hvordan Tybring-Gjedde omtaler tillitsbasert ledelse. «Starten på nedbyggingen» kaller hun det. Jeg kan forsikre alle landets skolefolk om at vi har stor tillit til dere. Selv om Høyre skulle mangle det.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media