Mer radioenfold

Mange av oss har trodd at NRK-lisensensen var noe vi betalte for å få et tilbud som markedet ellers ikke vil klare å levere.

KOPIERER: Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas. «Faktum er at NRK i stadig større grad kopierer oppskriftene til de kommersielle kanalene,» skriver artikkelforfatterne. 
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
KOPIERER: Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas. «Faktum er at NRK i stadig større grad kopierer oppskriftene til de kommersielle kanalene,» skriver artikkelforfatterne. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NRKs kommersialisering av radiotilbudet denne våren fører til mer enfold og færre valgmuligheter for alle som liker radio.

Den merkelige begrunnelsen fra statskanalen er frykten for å miste lyttere. Lytterne er blitt for gamle, hevdes det. Og snart dør de ut. Men denne påstanden holder ikke. Dette har NRK hevdet i en årrekke - men statistikken viser at lyttertallene er stabile. NRK har mer enn 60 prosent av all radiolytting i Norge, nå som før.

Finnes det noe annet marked hvor det vil bi sett på som et problem, at den suverent mest dominerende aktøren ikke kan opprettholde sitt jerngrep fullt ut? Men NRK liker ikke gamle lyttere. De kaster seg på jakten etter lyttere i aldersgruppen 20- 50. Og resultatet blir et stadig likere radiotilbud. Færre valgmuligher. Mindre variasjon.

Hvem skal lage radio for eldre lyttere, når NRK åpent sier at de ikke vil ha dem lenger?

Og hvorfor skal vi betale lisens?

Mange av oss har trodd at NRK-lisensensen var noe vi betalte for å få et tilbud som markedet ellers ikke vil klare å levere. Men faktum er at NRK i stadig større grad kopierer oppskriftene til de kommersielle kanalene. Musikken formateres stadig likere. Og nyheter og annet redaksjonelt innhold flyttes til mindre gunstige sendetidspunkt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer