KOPIERER: Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas. «Faktum er at NRK i stadig større grad kopierer oppskriftene til de kommersielle kanalene,» skriver artikkelforfatterne. 
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
KOPIERER: Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas. «Faktum er at NRK i stadig større grad kopierer oppskriftene til de kommersielle kanalene,» skriver artikkelforfatterne. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Mer radioenfold

Mange av oss har trodd at NRK-lisensensen var noe vi betalte for å få et tilbud som markedet ellers ikke vil klare å levere.

NRKs kommersialisering av radiotilbudet denne våren fører til mer enfold og færre valgmuligheter for alle som liker radio.

Den merkelige begrunnelsen fra statskanalen er frykten for å miste lyttere. Lytterne er blitt for gamle, hevdes det. Og snart dør de ut. Men denne påstanden holder ikke. Dette har NRK hevdet i en årrekke - men statistikken viser at lyttertallene er stabile. NRK har mer enn 60 prosent av all radiolytting i Norge, nå som før.

Finnes det noe annet marked hvor det vil bi sett på som et problem, at den suverent mest dominerende aktøren ikke kan opprettholde sitt jerngrep fullt ut? Men NRK liker ikke gamle lyttere. De kaster seg på jakten etter lyttere i aldersgruppen 20- 50. Og resultatet blir et stadig likere radiotilbud. Færre valgmuligher. Mindre variasjon.

Elise Hazel Asbjørnsen.
Elise Hazel Asbjørnsen. Vis mer

Hvem skal lage radio for eldre lyttere, når NRK åpent sier at de ikke vil ha dem lenger?

Og hvorfor skal vi betale lisens?

Mange av oss har trodd at NRK-lisensensen var noe vi betalte for å få et tilbud som markedet ellers ikke vil klare å levere. Men faktum er at NRK i stadig større grad kopierer oppskriftene til de kommersielle kanalene. Musikken formateres stadig likere. Og nyheter og annet redaksjonelt innhold flyttes til mindre gunstige sendetidspunkt.

Erik Molland.
Erik Molland. Vis mer

Hvorfor skulle for eksempel radiolytterne ønske seg flyttingen av det populære aktualitetsmagasinet «Her og Nå» fra klokka 15 til 17? NRK har på den måten sørget for at programmet krasjer med «Sytten tretti» på P4 og «Norgesmagasinet» på Radio Norge. Flyttingen betyr til og med at «Her og Nå» også konkurrerer med NRKs eget «Dagsnytt 18». NRK-journalistene reagerte selv med vantro da beskjeden om dette kom, og det skjønner vi godt.

Hvorfor er radiolytterne tjent med at NRK har sørget for at aktualitetsprogrammene i radioen nå går samtidig?

Når NRK velger å modernisere sitt sendeskjema, så skulle man tro at NRKs egenart ble ivaretatt, og kanskje til og med styrket. Lisenspengene gir NRK unike muligheter til å gi dybde og innsikt. I stedet får vi mindre nyheter og aktualitet, og statskanalen kopierer i stadig større grad de kommersielle kanalene.

Vi har på ingen måte noe imot konkurranse, det tåler vi. Men hvorfor skal alle vi som elsker radio, og som ønsker oss bredde og variasjon, akseptere at lisenspengene våres brukes til å gjøre radiotilbudet fattigere?