Roskilde trenger økte inntekter som følge av et vanskelig festivalmarked. Men å hente inn flere sponsorkroner er ikke aktuelt. Her et bilde fra Bob Hunds fjorårskonsert på Orange Scene. Foto: SCANPIX
Roskilde trenger økte inntekter som følge av et vanskelig festivalmarked. Men å hente inn flere sponsorkroner er ikke aktuelt. Her et bilde fra Bob Hunds fjorårskonsert på Orange Scene. Foto: SCANPIXVis mer

Mer reklame? Glem det

Roskilde øker heller prisene.

(Dagbladet.no): Å nå et ungt og kjøpesterkt publikum er enhver annonsørs våte drøm, og norske festivaler har tradisjonelt gitt god plass til pengesterke merkenavn.

Dette i motsetning til Roskilde-festivalen, som har lite reklame for store aktører, og som også gir sitt overskudd til humanitære formål.

Men finanskrise, litt tregere billettsalg og skyhøye honorarer har også gjort det tøffere for danskene. I år ble derfor billettprisene skrudd opp med 135 kroner, noe som har ført til en opphetet debatt. For burde ikke festivalen satse på å mer sponsorkroner framfor å tyne publikum?

Nei, mener talsmann Esben Danielsen.

- Det er ingen tvil om at det er mange selskaper som ville betalt godt for å få navnet deres rundt Orange Scene, men vi har besluttet å ikke gå den veien. Og det har vi en fornemmelse av at publikum støtter oss på, sier han til iByen.dk.

Han får støtte av reklameekspert Frederik Preisler i Propaganda McCann.

- Festivalen har holdt sin sti ren hva reklame angår gjennom alle år, og det er det en styrke i. Man signaliserer at man her kan nyte musikk uten å få et produkt dyttet ned i halsen. Min vurdering er at det ville vært en verdiforringelse av deres merkevare hvis man åpnet opp for sponsorer, sier Preisler til Politiken.

Ikke alle av den danske avisas lesere er enige med Danielsen og Preisler. I avisas kommentarfelt uttrykker for eksempel Helene Nielsen fra Østerbro at hun er uenig:

«Jeg har deltatt på mange Roskilde-spørreskjemaer, og kan aldri huske at jeg har blitt spurt om min holdning til mer annonsering. Så jeg vet ikke hvor Esben Danielsen har det fra at publikum heller vil betale mer enn å se et par 5reklamer. Man står gjerne og venter en time på konsertene, så ordentlige reklamer som man har på kino kunne faktisk vært glimrende underholdning.»

Roskilde ble startet i 1971 av studentene Mogens Sandfær og Jesper Switzer Møller. I fjor var det 67 000 betalende publikummere.