Mer til Ole Ivars

MER PENGER til folkelig kultur og popkulturen. Det sa forsker og siviløkonom Georg Arnestad, som har skrevet en rekke utredninger om kulturpolitikk og kulturøkonomi, til «Kulturnytt» på NRK P2 i går morges. Han mener at pop- og danseband bør få langt mer av de offentlige midlene, fordi det er et uttrykk som svært mange i befolkningen er interessert i, like det eller ikke. Med andre ord: Mer penger til Ole Ivars, Dænsebændet, Sondre Lerche og Marie Mena. Men vi tror det ikke før vi ser det.

DET ER interessant at en forsker på det nivået kommer med slike utsagn, som sikkert vil bli forsøkt avfeid som populistisk og seriøskulturfiendtlig. Bakgrunnen for Arnestads utspill er at han mener at det produseres for mye kultur her i landet, og at man i all hovedsak bare tar hensyn til produsentene og ikke konsumentene. 25- 30 prosent av statens kulturutgifter går til teater og opera. Det er der han mener vi har nådd et metningspunkt. De siste 25 åra har antall teaterforestillinger økt med 66 prosent, til 8000 forestillinger årlig ved institusjonsteatrene.

VIKTIG MELDING, lytt på radio. Norskandelen som spilles i radioer er jevnlig et tema for alle som jobber med og er opptatt av musikk. Det er ikke mange månedene siden det knapt var en norsk musiker på hit40-lista, mens salget av våre hjemlige plateartister var høyt. Mangelen på samsvar var skrikende. Norske radiokanaler, med noen unntak, var på kollisjonskurs med sine lyttere. Man skal ta sitt publikum på alvor, på samme måte som man skal reflektere norske artister på en anstendig måte i eteren.

DA ER DET en stor glede å registrere at det på hit40-lista er hele tolv norske artister, og sju av dem er kvinner. Øverst troner Bertine Zetlitz med «Girl Like You» fra suksessalbumet «Sweet Injections». At det har løsnet for Ephemera, synes godt med annenplassen med den uimotståelige «Girls Keep Secrets In The Strangest Ways». Tredjeplassen burde gått til Maria Arredondo, men Christina Aguilera har klart å presse seg mellom. Honnør til radiokanalene - fordi vi som lyttere fortjener det.