Eksamen: Det er en ufordring at lærere trengs som sensorer og klasserom trengs til eksamen, men mange skoler har funnet løsninger lokalt som gjør den siste tiden før skoleslutt meningsfull, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB Scanpix.
Eksamen: Det er en ufordring at lærere trengs som sensorer og klasserom trengs til eksamen, men mange skoler har funnet løsninger lokalt som gjør den siste tiden før skoleslutt meningsfull, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

Undervisning:

Merkelig kritikk fra Utdanningsforbundet

Målet er at det skal bli enklere for skolene og elevene å planlegge undervisningen slik at man rekker mer undervisning før eksamen.

Meninger

Thom Jambak, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, skriver i Dagbladet 28. juni at mange elever ikke får de undervisningstimene de har krav på. Jambak mener videregående skoler teller bort timer av økonomiske grunner, og at dette i praksis kan spare skoleledelser landet rundt for millioner på lønnsbudsjetter hvert år.

For å ta det viktigste først: Det er ikke tillatt å planlegge for færre timer enn det elevene har krav på. En slik praksis er både lovstridig og illojalt mot skolens samfunnsoppdrag. Det er opp til skolene å planlegge og gjennomføre skoleåret. Hensikten må hele tiden være å tilby elevene best mulig opplæring slik at de er rustet til eksamener og livet etter videregående.

Skoleeierne, altså fylkeskommunene, er de som har ansvar for å gjennomføre dette. Fylkeskommunen bør be skolene svare for seg og sin praksis.

En av utfordringene er at lærere trengs som sensorer og klasserom til eksamen, men mange skoler har funnet løsninger lokalt som gjør den siste tiden før skoleslutt meningsfull.

Organiseringen av skoleåret i videregående har vært tema i flere år. Derfor nedsatte Kunnskapsdepartementet i oktober 2016 en arbeidsgruppe. De skulle vurdere mulige organiseringer av skoleåret i lys av utfordringene knyttet til undervisningstid, eksamen og eksamensforberedelser. Denne prosessen var også Utdanningsforbundet en del av, derfor fremstår Jambaks kritikk svært merkelig.

Inntrykket han forsøker å skape om at regjeringen bare lar dette skure og gå er helt feil, og det er han nok selv klar over. Arbeidsgruppen leverte sin rapport til Kunnskapsdepartementet sommeren 2017. De foreslår flere tiltak for å bedre situasjonen og organisere skoleåret på en annen måte. Etter å ha diskutert forslagene med elever, lærere og fylkene er vi nå helt i sluttfasen med å vurdere hvilke tiltak vi vil gå videre med. Målet er at det skal bli enklere for skolene og elevene å planlegge undervisningen slik at man rekker mer undervisning før eksamen. Elevene skal få den opplæringen de skal ha.

Det er viktig at elevene er på skolen for å lære. Det er blant annet grunnen til at vi har innført en fraværsgrense som har fått ned fraværet med 40 prosent. Da er det selvfølgelig et problem om elevene mister undervisning i fag og derfor gjør vi også noe med det.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook