Merkets uutholdelige verdi

På Nationalmuseum i Stockholm vises nå utstillingen «IDENTITET - om varemerker, tegn og symboler». En omstridt utstilling som forsøker å belyse hvilken rolle logoen spiller i vår tid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Stockholm (Dagbladet): «Maskiner slites ut. Biler ruster. Mennesker dør. Men varemerkene består.» Dette skrev den svenske reklameguruen Henrik Uggla midt på nittitallet. Hans moderne versjon av forgjengelighetens uavvendelighet, er blitt mer og mer riktig.

Logoer, symboler og varemerker kan ses som ett av de mest utpregede tegnene ved vår samtid. Til og med dagens politiske kamper utkjempes med McDonald's, Nike og Starbucks som symboler. Når antiglobaliseringsbevegelsen skal vise sin avsky for den multinasjonale kapitalismen, skjer det ved å angripe dens varemerker. Den politisk mest toneangivende boka det siste tiåret heter da også «No Logo», skrevet av Naomi Klein.

MED UTGANGSPUNKT i merkets makt, har Nationalmuseum i Stockholm laget en utstilling om varemerker, tegn og symboler. Allerede i inngangspartiet stilles den besøkende overfor merkets gåte, hva er det som får oss til å betale tusenvis av kroner ekstra for noen små bokstaver eller en liten påsydd lapp? To montere inneholder hvert sitt jeansantrekk. Dongeribukse, T-skjorte, sokker, sko, belte, solbriller og kaps. Den ene satt sammen med varer fra kjedebutikkene, H&M, KappAhl, Åhléns etc. Den andre med designervarer fra Armani, Nike, Calvin Klein etc. Førstnevnte koster rundt 1000 svenske kroner, den andre ca. 9000. To svært like antrekk. Det interessante er hvilken verdi produsenten har klart å lade inn i sitt varemerke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer