Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mest å lese i Dagbladet

I oktober var det flere spaltemetere med redaksjonelt stoff i Dagbladet enn i både Aftenposten og VG, viser nye tall fra AC Nielsen. Men synkende annonsemengder gir norsk presse en nedtur som bare luftfarten kan konkurrere med, skriver NTB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Annonsetallene for oktober viser at norsk dagspresse denne høsten opplever en nedtur som bare luftfarten kan konkurrere med. Det gir røde tall i annonseregnskapene, og for noen aviser også på bunnlinjen.

Mandagens tall fra AC Nielsens Reklame-Statistikk viser at svikten i annonsemarkedet er minst like alvorlig som Schibsteds konsernsjef Kjell Aamot nylig ga uttrykk for.

Søndagsutgaven av Aftenposten hadde i oktober et betalt annonsevolum som lå på 58,3 prosent av fjorårets. Samlet for alle utgaver lå tallet på 80 prosent. For en så stor annonseavis er dette en dramatisk tilbakegang.

Trøster seg med VG

Schibsteds trøst er VG, som i oktober holdt stillingen totalt sett. På hverdager hadde avisen endog framgang. Men søndagsutgaven sliter også VG med. 85,4 prosent av fjorårsnivået var alt VG oppnådde på søndager i oktober.

Den andre avisen som holder fjorårets nivå i oktober, er Dagens Næringsliv.

Finansavisen må tåle en brutal tilbakegang til 76,4 prosent av fjorårets nivå, Dagsavisen havner på 88,6, Nationen på 85 og Vårt Land på desidert sisteplass med 67 prosent av fjorårets oktobernivå.

Verst rammet er likevel gratisavisene, Osloposten og Avis1, som oppnådde henholdsvis 57,5 og 65,8 prosent av fjorårets betalte annonsevolum.

Magasinet

Dagbladets bilag, Magasinet, har også i oktober en betydelig fremgang. Men avisen for øvrig merker nedgangen. 94,2 prosent på hverdager og bare 64,8 prosent på søndager oppnådde Dagbladet i oktober i år sammenlignet med oktober 2000.

Begge løssalgsavisene klarer seg likevel bedre enn de øvrige Oslo-avisene, ifølge tallene fra A.C. Nielsen.

Det interessante er at Dagbladet er den Oslo-avisen som har flest antall spaltemeter redaksjonelt stoff i oktober. Deretter følger Aftenposten, mens VG ikke har stort mer redaksjonelt stoff enn Dagsavisen.

Både Aftenposten og Dagbladet øker den redaksjonelle stoffmengden, mens annonsevolumet synker. Mens Aftenposten øker med 6 prosent, er Dagbladet oppe i hele 13 prosent økning i redaksjonelt stoff.

De to vinnerne på annonsemarkedet i oktober, VG og Dagens Næringsliv, har begge redusert omfanget av det redaksjonelle stoffet samtidig som begge aviser øker annonsevolumet.

VG har signalisert en betydelig opplagsøkning i år. Aftenposten får trolig sin største tilbakegang noensinne. Dagbladet vil få en mindre økning, mens det er sparsomt med tall om opplagsutviklingen i Dagens Næringsliv.

(NTB)

Hele Norges coronakart