Mesterlig fremføring av Händels første operasuksess

Händels første operasuksess i London i topptrimmet utgave.

Händel er på moten, som aldri før siden komponistens egen tid i London, som fetert operakomponist i midtpunktet av Londons fornøyelsesliv. Og det er ikke minst platemediet som har bidratt til at Händel igjen har blitt synlig i sjangeren som han pleiet gjennom trettifem år, med læretid og gjennombrudd i Italia og påfølgende stormsuksess i London. De siste årene har Händel-opera etter Händel-opera blitt hentet fram fra glemselen og lansert i stort format, alt mens verkene selv har gått seiersgangen fra spesialister i kulissene inn på musikklivets hovedarenaer, der de store sangernavnene står i kø for å vise hva de kan, også i Händel.

I så måte hevder denne utsendelsen av Händels «Rinaldo» seg i tetsjiktet, den første operaen han skrev for London. Sujettet er, som så ofte, ridderfortellinger fra korstogtida, som byr på alle muligheter for action og store følelser.

De håndterer Händel mesterlig, både i det lille og det store formatet. Og de fanges opp langs alle dimensjoner av utøverne, mot et livlig instrumentalt bakteppe som The Academy of Ancient Music sørger for.

Cecilia Bartoli som Almirena er nok det største stjernenavnet, og lever opp til sitt rykte med en uforliknelige vokale gestikk, der du ikke bare hører flott musikk, men også et helt drama ta form. Men de største vokale prestasjonene står Bernarda Fink som Gottfredo og David Daniels som Rinaldo for, i tillegg til Luba Orgonosova som Armida.

Framført med et slikt apparat er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor publikum ble tatt med storm, på en måte som la grunnlaget for opera som musikklivets viktigste sjanger i lang, lang tid etterpå.