UTEN REKLAME: NRK-programmet "Mesternes Mester" har tidligere vist logoer på idrettsutøvernes klær. Det er det blitt en slutt på. MM står for Mesternes Mester Her fra i fjor, med Thor Hushovd, Bjørn Maaseide, Andreas Håtveit, Jan Åge Fjørtoft, Roy Johansen, Siri Eftedal Seland, Anette Sagen, Vibeke Skofterud, Ragnhild Gulbrandsen og Anne Jahren sammen med programleder Dag Erik Pedersen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
UTEN REKLAME: NRK-programmet "Mesternes Mester" har tidligere vist logoer på idrettsutøvernes klær. Det er det blitt en slutt på. MM står for Mesternes Mester Her fra i fjor, med Thor Hushovd, Bjørn Maaseide, Andreas Håtveit, Jan Åge Fjørtoft, Roy Johansen, Siri Eftedal Seland, Anette Sagen, Vibeke Skofterud, Ragnhild Gulbrandsen og Anne Jahren sammen med programleder Dag Erik Pedersen. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Mesternes Mester har fjernet logoer på treningstøyet

I NRK er det forbudt med produktreklame. Nå har de hatt en grundig gjennomgang av rutinene.

(Dagbladet:) Hvorfor bruker skuespillerne i «Mammon» Mac? Hva med deltakere som har på seg merkeklær? Produktplassering i programmer er forbudt i NRK, men dette er ikke alltid like lett å håndheve, særlig når det dreier seg om eksterne produksjoner. Det utløser også klager fra seere.

Da Kringkastingsrådet i dag hadde sitt siste møte før sommeren, ble problematikken belyst.

- I NRK er det forbud mot produktplassering, sa NRK-advokat Karianne Lang-Ree, da hun åpnet sitt innlegg om temaet.

- Men skal vi dokumentere virkeligheten, kan vi ikke gjøre det uten å vise logoer av og til, fortsatte hun, og la til at når det gjelder programmer rettet mot barn, skal dette ikke forekomme.

Ikke til å unngå Nå har NRK hatt et prosjekt gående der de har sett ekstra nøye på både produksplassering og sponsing.

En av konklusjonene er at det ikke alltid er mulig å unngå å bruke rekvisitter med logoer.

- Dette gjelder særlig i dramaproduksjoner der rekvisitter og miljø er med på å skape karakterene. Det er ikke tilfeldig at datteren til statsministeren i «Mammon» bruker Mac, det er det jenter i den alderen, fra det miljøet gjør. Det samme gjør VG-journalistene i virkeligheten, akkurat som de gjør i serien. Dette er det kommet en klagesak på, men vi kan opplyse om at alle Apple-produkter som er brukt, enten er kjøpt eller leid, sier Lang-Ree.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da første sesong av «Lillyhammer», som er en serie laget utenfor NRK, skulle komme på skjermen, ble det oppdaget produktplassering i forkant, noe som ble endre før serien på lufta.

- Dette er noe de kommersielle kanalene kan gjøre for å finansiere en produksjone, sier Lang-Ree.

Et omdømmeproblem Hun sier også at eksterne produksjoner som vises på NRK kan finansieres gjennom sponsing, og disse sponsorene må identifiseres på NRK.

- I praksis er det i dag bare i forbindelse idrettsarrangementer NRK bruker sponsorer. Når vi gjør dette, er det viktig at innholdet ikke påvirkes av sponsorene, det må heller ikke se sånn ut for seerne våre. Hvis de tenker det, har vi et problem, og det handler om omdømmet vårt. Når et program er sponset, må vi opplyse om det, sier hun.

NRK har den siste tida gått gjennom rutiner og retningslinjer for sponsing og produktplassering, og er opptatt av at det skal være en bevisstgjøring i alle ledd.

- I introen til «Mesternes mester» i 2013, hadde deltakerne på seg konkurranseklær med originale logoer. I 2015, er introen logofri. Det er ingen profilering av treningstøy her, og sånn ønsker vi at det skal være.

- Vi kommer ikke helt unna, men vi skal være veldig bevisste, og ikke eksponere det utover det som er naturlig i situsjonen, sier NRKs etikkredaktør Per Arne Kalbakk.

I følge kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, var sponsorinntektene i fjor på rundt 40 millioner kroner, noe som utgjør rundt 0,7 prosent av NRKs inntekter.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram