Metaflørting

Som tittelen avslører handler dette om flørt. På flere plan.

Den halvannen time lange filmen signert independent-favoritten Hal Hartley er delt i tre like store deler, tre fortellinger som gjentas, noen steder ordrett. Det dreier seg om å bli presset til å ta avgjørelser.

I den første sekvensen møter vi en mann som har et forhold til to kvinner og ikke kan bestemme seg for hvilken han skal velge.

I den andre ditto, bare at her er det snakk om en homofil mann, i den tredje gjentas den første. Handlingen er lagt til henholdsvis New York, Berlin og Tokyo. Gjennom dette forsøker Hartley å fortelle oss at selv om utfallet er forskjellig, er problemstillingen universell, hevet over etnisk tilhørighet, seksuelle preferanser og geografisk plassering.

Hartleys film er interessant som formeksperiment, en slags metafilm som kommenterer seg sjøl, også bokstavelig talt. (I sluttscenen ser vi Hartley sjøl og en pakke filmruller merket «Flirt».) Hadde regissør og manusforfatter Hartley valgt å gi innholdet like mye oppmerksomhet som formen hadde jeg mer enn gjerne tatt imot flørten.

DØDLIG FLØRT: Fra filmen Flirt som har premiere på norske kinoer i dag.