Metafysisk spekulasjonsblues

Du kan stemme akkurat hva du vil, men stem gitaren til de blå toner og les "Agora".

BLUESNUMMER:  John Lee Hooker på Chateau Neuf i 1981. Gamle Hooker og bluesens vesen, tekster, opprinnelse og betydning er noe av det som finnes i tidsskriftet "Agora". Foto: Tom Martinsen
BLUESNUMMER: John Lee Hooker på Chateau Neuf i 1981. Gamle Hooker og bluesens vesen, tekster, opprinnelse og betydning er noe av det som finnes i tidsskriftet "Agora". Foto: Tom MartinsenVis mer
Kommentar

12-takters valgdag. 12-takters blåmandag. Nei, vi tenker ikke blått i retning av at Erna Solberg i natt - som en annen Bessie Smith - vil synge om livet, nye ideer og gamle drømmer, men vi skriver om blues og det nye temanummer innenfor filosofi, humaniora og samfunnsvitenskap: «blues. Agora - journal for metafysisk spekulasjon». Tidsskiftet har vært ute i den store og lille verden siden 1983, og som i år altså har sørget for de andre ordenes tanker og ideer i 30 år.

Agora skal forøvrig feires neste mandag med en lansering og jubileumsfest i utgiver Aschehougs kantine i Oslo. Der vil filosof og forfatter Espen Søbye ha en kort oppsummering av Agora (30), mens dr. philos. Stian Grøgaard samtaler med gitarist Knut Reiersrud, forlagsredaktør Øyvind «Soulminister» Pharo og førsteamanuensis i norsk litteratur ved Høgskolen i Telemark, Arnfinn Åslund.

Temanummeret er tidvis et imponerende lesestykke, og noe søvndyssende som blues også kan være, der blant annet historiker Eric Hobsbawm skriver at blues «er den første afrikansk-amerikanske folkemusikken som ikke ble marginalisert av moderniseringsprosessen».
Vi kan også nevne at Åslund tar for seg bluesen og dens lyrikk. Gisle Selnes, professor i allmenn litteraturvitenskap ved universitetet i Bergen, gjør et godt forsøkt på beskrive Bob Dylans sangverk i lys av sekstitallets blues revival. Den amerikanske bildekunstner og kunstkritiker, Georg Morgenstern, spør også helt korrekt «Og hva vet du om blues?».

I tillegg er det et vemodig vakkert gjenlesningsgjensyn med Tor Ulven (1953-1995) og hans essay «Beethovens taushet. Ode til gleden ved innvielsen av et konserthus». Blåtrikkens lyriske hovedkonduktør, Jan Erik Vold, er også en selvskreven bidragsyter. Han guider oss inn i bluestekster på norsk og hvordan den blå strofeformen fra USA, blues-feelingen om du vil, har vunnet innpass på det norske språkområdet. Og Vold spekulerer i den retning at kanskje Øystein Sundes «Hvis Glomma var whisky» fra 1971 var den første norske bluestrofeteksten.

Nevnte Pharo henger også tekstlangs sammen med John Lee Hooker (se bildet) under banneret «Arkaisk modernisme. John Lee Hookers «Boogie Chillen´». Knut Reiersrud gjør et tankegrep; Er bluesen egentlig muslimsk? Høgskolelektor ved Høgskolen i Telemark, Inger-Anne Søfting, gir mening og innsikt om bluesen i afrikansk-amerikansk litteratur. Dette og mye gir en god dose merkunnskap som det vel fortsatt heter på hjørnet av tre grep og et levd liv. Agora-fakta: 438 sider, pris kroner 230 og en annonse for Bluesnews.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.