HENGER OPP UTSTILLINGEN: Kunstner Hanan Benammar (foran) henger opp bildene til utstillingen «Between the lines», billedkunsnernes svar på #metoo-kampanjen. Bak fra venstre er dekan Stine Hebert ved KHiO, kunstnere Ane Graff og Josse Thuresson. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
HENGER OPP UTSTILLINGEN: Kunstner Hanan Benammar (foran) henger opp bildene til utstillingen «Between the lines», billedkunsnernes svar på #metoo-kampanjen. Bak fra venstre er dekan Stine Hebert ved KHiO, kunstnere Ane Graff og Josse Thuresson. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

#metoo i billedkunsten

#Metoo blant kunstnerne: - Det er veldig farlig å åpne kjeften

Billedkunstnere mener trakassering blant kunstnere er underrapportert.

(Dagbladet): Lenge har det tilsynelatende vært stille blant norske billedkunstnere om #metoo-kampanjen.

Men nå har en gruppe kunstnere tatt initiativet til en stor markering av det de kaller et «historisk øyeblikk».

I dag møttes arbeidsgruppen for å henge opp utstillingen «Between the lines» som vises på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Hele 118 kunstnere, menn og kvinner, har produsert sine egne visuelle svar på #metoo.

Her henger bilder fra studenter side om side med internasjonalt kjente kunstnere som Anne Katrine Dolven, Eline Mugaas, Jeanette Christensen og danske Henrik Plenge Jakobsen.

- Dette er kunstnernes egen respons på det øyeblikket vi er i nå, sier kunstner Marianne Heier, en av kunstnerne i arbeidsgruppen bak markeringen.

- Mange historier

For selv om billedkunstnerne tilsynelatende har kommet seint på banen, betyr det ikke at #metoo ikke har vært et stort tema innad i miljøet.

- Det har vært en stillhet i offentligheten, men absolutt ikke privat. Alle har snakket om det, og mange historier er kommet opp, men de forble i en privat sfære. Vi visste at vi måtte gjøre noe, fordi det er store strukturelle utfordringer, sier Heier.

SVAR: Kunstner Eline Mugaas har valgt å svare på #metoo med dette bildet. Foto: Eline Mugaas
SVAR: Kunstner Eline Mugaas har valgt å svare på #metoo med dette bildet. Foto: Eline Mugaas Vis mer

Hun mener at billedkunst er et veldig hierarkisk felt, som er åpent for maktmisbruk.

- Symbolsk kapital er viktig. Du lager en karriere ved å knytte deg til mennesker som kan flytte deg oppover i systemet, gjennom biennaler, museer og liknende. Det er et system med maktposisjoner som lett kan misbrukes, sier Heier, og fortsetter:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis du er en viktig kurator eller kritiker, kan du «make or break» en kunstner. I møtet med disse personene står kunstneren helt alene. Det er åpenbart at det finnes misbruk, sier Heier.

- Stillhet

Kunstner Ane Graff mener at problemet med seksuell trakassering og annen trakassering er underrapportert blant kunstnere.

Hun peker spesielt på at billedkunstnere ofte jobber alene, med usikre framtidsutsikter og mye konkurranse.

- Det hviler en slags stillhet over feltet fordi folk konkurrere om de samme utstillingsplassene, sier Graff, og får støtte av kunstner Liv Bugge:

- Det er veldig farlig å åpne kjeften. Fordi man kan bli frosset ut, sier Bugge.

ENGASJERT: Kunstner Liv Bugge er i ferd med å henge opp utstillingen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
ENGASJERT: Kunstner Liv Bugge er i ferd med å henge opp utstillingen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

- Det er veldig mange kvinner som har sluttet å lage kunst. Både på grunn av dette, og at den kunsten som kvinner lager, ses på som mindre interessant av dem som har makt og penger, sier Bugge.

Hun peker på at mange av forhandlingene om kunstneres arbeid skjer i sosiale settinger, og at alt avhenger av personlige relasjoner.

Alkohol og uklare grenser

- Veldig mye av den forhandlingen om arbeid og arbeidsmuligheter har gjerne skjedd i en utradisjonell og gjerne festlig sammenheng, der alkohol er involvert. Linjene for hva som er jobb og hva som er privat er uklare. Det er ikke nødvendigvis noe galt med det, men det har nok vært mange overtramp, sier Bugge.

Kunstnerne understreker at den ikke bare handler om seksuell trakassering, men også om andre former for skjeve maktforhold. Og de mener at #metoo også handler om subtile mekanismer.

- Det vi forsto etter #metoo, er at det ikke bare er kriminelle handlinger som er problemet. Det handler om dagliglivet. Atmosfæren der vi føler at vi blir undertrykket, litt etter litt, sier kunstner Hanan Benammar.

Hun mener mekanismene kan sammenliknes med skjult rasisme.

AKSJON: Alle bildene i utstillingen er trykket i en av fire farger, og på samme papir og i samme format. Foto: Amelia Beavis-Harrison
AKSJON: Alle bildene i utstillingen er trykket i en av fire farger, og på samme papir og i samme format. Foto: Amelia Beavis-Harrison Vis mer

- Det er sjelden noen skjeller deg ut åpenlyst. Det er litt mer sånn, «Å nei, jeg fikk ikke den jobben likevel,» sier Benammar.

- Endre spillereglene

Hun tror mange kunstnere har kviet seg for å snakke om vanskelige opplevelser, fordi man ikke vil ses på som for sensitiv. Men etter #metoo mener hun at det er blitt mer akseptert å dele vanskelige opplevelser.

- De siste månedene er det blitt helt akseptert at mange sitter rundt bordet og snakker om noe som skjedde for ti år siden, sier hun.

Mens kunstner Marianne Heier kaller det et «oppvåkningsøyeblikk».

- Det er mye man bare har akseptert, vi har tenkt at vi bare må akseptere spillereglene. Men det er ikke sant. Vi kan gjøre om spillereglene, sier Heier.

Utstillingen åpner i morgen og er åpen fram til 17. februar, ifølge KHiO. Dekan ved Kunstakademiet Stine Hebert har initiert arbeidsgruppen for prosjektet, men det er kunstnernes egen markering.