Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Mettet marked

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO-PUBLIKUMMET

ga arrangøren av endagsfestivalen Kalas en ordentlig trøkk i trynet lørdag. Under 2000 betalende tilskuere på Youngstorget for å se høyprofilerte navn som Håkan Hellström og Briskeby på en fin seinsommerkveld, kan ikke betraktes som noe annet enn glissent.

ETTER TRE UTSOLGTE

konserter på Rockefeller det siste året og et femtentall norgeskonserter totalt var Håkan Hellström kanskje ikke det ultimate trekkplasteret. Briskeby burde kanskje vært det, og det blir spennende å se om det relativt labre oppmøtet på bandets comebackkonsert i hovedstaden blir symptomatisk for Briskeby i høstens platesalgsrace mot Kurt Nilsen og Lene Marlin.

For sammenlikningens skyld: i fjor, første gang Kalas kom til landet, trakk svenske Kent 3500 publikummere til Youngstorget midt i fellesferien, mens Øyafestivalen fortsatt var noen uker unna.

I år kom Kalas tre uker etter at Øyafestivalen trakk 10000 mennesker to dager på rad i Middelalderparken, og på toppen av det hele presenterte et omfattende klubbprogram. Med andre ord: markedet for enda en festival i Oslo, som dessuten har et sterkt konserttilbud året rundt, synes fullstendig mettet akkurat nå. Særlig når man også vet at det nå sitter noen tusen Oslo-studenter og bruker festivalmidler på diverse studentarrangementer i disse dager.

KALAS ER

i utganspunktet et tiltalende festivalkonsept. Musikk, øl, mat og godstemning midt i sentrum. Planene om å fornorske den omreisende festivalen og etter svensk modell ta den med rundt til de største byene neste år, er god. De største utfordringene - dømt etter helgas nesten-Kalas - blir å finne riktige navn og tidspunkt. Og kanskje også de riktige byene: Man skulle ikke lenger ut av Oslo enn fire mil - til Elvefestivalen i Drammen - for å se at ikke alle er like mette på rock i utendørsformat som hovedstadspublikummet. Der troppet 4000 opp for å se Briskeby, DumDum Boys og Kaizers Orchestra. Kanskje Oslo rett og slett ikke fortjener enda en festival?