Michael Connelly

Mesterstykke av en krimroman, med en av tidenes mest sjokkerende avslutninger

«Angels Flight» er Michael Connellys fjerde roman på norsk om kriminalbetjent Hieronymus Bosch, og helt klart hans beste og mørkeste så langt. Harry blir vekket av en telefon midt på natta. En mann og en kvinne er blitt funnet myrdet. Da Bosch ankommer åstedet, skinner det i messing alle veier. Den drepte mannen er den svarte advokaten Howard Elias som har bygd seg opp en lukrativ karriere på å saksøke politiet, og sannsynligheten taler for at morderen befinner seg i de blåkleddes egne rekker.

«Angels Flight» er en moderne detektivroman skrevet av en forfatter som lodder dypere og tør mer en de fleste krimskrivere.

Den er formfullendt og sjangertro, men Connelly overrasker likevel gjennom relevant problematisering, og avslutningen er en av de mest sjokkerende, og samtidig troverdige, jeg har lest noen gang. Romanen skildrer en politimann som fanget i et paranoid mareritt tvinges ut i kulden. Harry Bosch er integritet personifisert i kjøtt og blod, og hans etterforskning stripper vekk de vrangforestillinger om rasemessig likhet og generell frihet og brorskap som måtte finnes igjen etter at Rodney King-saken slo fast, en gang for alle, at englenes by er djevelens lekegrind.

«Angels Flight» er en strålekaster som opplyser de mørkeste avkroker, en krimroman som avdekker ikke bare grådighet og renkespill på høyeste nivå, men også hvordan en mektig etat har satt rasisme i system og bevisst fører folket bak lyset gang på gang - og hvordan den ved hjelp av media tjener og beskytter ikke folket, men først og fremst seg selv.

Michael Connelly er kriminalromanens Mozart, og «Angels Flight» er hans mesterstykke.