BLE FULGT AV MILLIONER PÅ NETT: Liveoverføringen av minnemarkeringen til den avdøde popstjernen Michael Jackson ble fulgt av mange millioner mennesker, og satte nye rekorder. Også den generelle nettrafikken økte kraftig. Foto: AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS/SCANPIX
BLE FULGT AV MILLIONER PÅ NETT: Liveoverføringen av minnemarkeringen til den avdøde popstjernen Michael Jackson ble fulgt av mange millioner mennesker, og satte nye rekorder. Også den generelle nettrafikken økte kraftig. Foto: AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS/SCANPIXVis mer

Michael Jackson er konge også på internett

Verdens nettrafikk 33 prosent høyere enn vanlig under minnestunden.

(Dagbladet.no): Da nyheten om Michael Jacksons død ble kjent, førte den store nyhetsinteressen til så høy nettrafikk at søkegiganten Google trodde at nettstedet var blitt angrepet av et virus.

- Det er en merkedag i internetts historie. Vi har aldri sett liknende i forhold til omfang og dybde, het det i en uttalelse fra AOL.

Nå viser det seg at også minnemarkeringen til Michael Jackson førte til en kraftig økning i nettbruk verden over.

Dominerte på nett
Ifølge CNN var nettrafikken verden over hele 33 prosent høyere enn normalt mens minnestunden varte.

Hos Akamai, som leverer mer enn 20 prosent av verdens internett-trafikk, var dette den nest største dagen i selskapets historie, med nærmere fire millioner brukere per minutt. Rekorden ble satt i forrige uke på Jacksons dødsdag, med 4,2 millioner brukere per minutt.

Søkemonitoren Yahoo rapporterte at minnemarkeringen hadde gitt det høyeste antallet liveoverføringer i selskapets historie, og hos CNN var det bare president Obamas innsettelsesseremoni som var blitt fulgt av flere.

MSN satte rekord i antall besøkende og sosiale nettsteder som Facebook og Twitter ble dominert av Jackson-relaterte statusoppdateringer.

- Internett vant over TV
Flere analytikere mener dette sementerer web 2.0s posisjon på internett og i medielandskapet for øvrig.

- I motsetning til tv, fører nettet oss sammen og viser oss alle sidene av en historie. Dette er mer enn et vendepunkt. Dette handler om å gi brukerne mer en ett perspektiv, samt en mulighet til å produsere og ikke bare konsumere, sier redaktør Ben Parr ved Mashable, verdens største blogg om sosiale medier, til BBC.

Trendrr, et selskap som rapporterer rundt sosiale og digitale medier, går enda lengre:

- Jeg syntes den første skjermen ble den andre skjermen og nettet vant over TV'en. TV framsto som en mye mer isolert opplevelse, sier grunnleggeren av Trendrr, Mark Ghuneim, til BBC.

Er du enig? Diskuter i kommentarfeltet under!