Michael Jackson-figuren drar til Paris

Fransk kunstbråk gir norsk millionboost.

(Dagbladet.no): I kveld skjer det ultimate møtet mellom amerikansk popkunst og tradisjonell fransk høykultur. Amerikanske Jeff Koons blir nemlig den første samtidskunstneren som får vise fram sine arbeider i Versailles-slottet utenfor Paris.

Og midt i den spektakulære speilsalen vil et norskeid verk rage. Michael Jackson-figuren «Bubbles» - eid av den norske milliardæren Hans Rasmus Astrup - er nemlig lånt ut fra museet i Oslo for første gang.

Utstillingen kan føre til en formidabel verdiøkning for verket, som trolig er det mest verdifulle samtidskunstverket på norske hender.

- Store og viktige utstillinger medfører en økning i verdi. Det lages kataloger, snakkes verdier og pressen vil bidra til oppmerksomhet. Blest og oppmerksomhet er positivt når man beregner verdien av et verk som dette, sier Harald Enerud i Harald Enerud Kunstformidling til Dagbladet.no.

Verdt 200 mill.

Og mye oppmerksomhet har det allerede blitt i fransk og internasjonal presse for Koons-utstillingen i Versailles. Konservative kunstkjennere har protestert skarpt mot at en amerikansk popkunstner som Koons får lov til å stille ut i et så tradisjonsrikt fransk bygg.

I tillegg har det vært anklager om korrupsjon for å øke verdien på Koons kunst.

Direktør Gunnar B. Kvaran ved Astrup Fearnley opplyser at verket - som har en anslått verdi på over 200 millioner kroner - er lånt ut på forespørsel fra Koons selv.

BERØMT VERK: Den norske milliardæren Hans Rasmus Astrup kjøpte Jeff Koons\' (bildet) «Bubbles» for litt over 50 millioner kroner, og nå er verdien mangedoblet. Den vil også øke ytterligere når Jackson og apen nå tar turen til Versailles. Foto: TOM MARTINSEN
BERØMT VERK: Den norske milliardæren Hans Rasmus Astrup kjøpte Jeff Koons\' (bildet) «Bubbles» for litt over 50 millioner kroner, og nå er verdien mangedoblet. Den vil også øke ytterligere når Jackson og apen nå tar turen til Versailles. Foto: TOM MARTINSEN Vis mer

- «Bubbles» er et av hans store hovedverk, som vi vanligvis ikke låner ut. Men Versailles har eksepsjonelle utstillingslokaler. Fordi det var viktig for Koons å samle sine viktigste verker, sa vi ja denne gangen, sier Kvaran.

Han er ikke så opptatt av noen eventuell verdiøkning som kommer ved å låne ut verket.

- Det er ikke noe stort poeng i seg selv. Koons er allerede den dyreste kunsteren i samtidskunsten. Han har allerede en posisjon i kunsthistorien - på samme måte som Versailles har det, sier Astrup Fearnley-direktøren.

Mye omtale

Seks av verkene som skal vises på utstillingen er lånt ut av den milliardæren Francois Pinault. Franske medier har imidlertid spekulert i skittent spill i forbindelse med utstillingen.

Styreformannen ved Chateau de Versailles, tidligere kulturminister Jean-Jaques Aillagon, er nemlig en tidligere ansatt av Pinault, som hadde ansvaret for å forvalte kunstsamlingen hans.

Spørsmålet er om hele utstillingen er satt sammen i et forsøk på å øke verdien på Pinaults verker - noe Aillagon på det skarpeste benekter i dagens utgave av The Guardian.

Men bråket - som også har økt i omfang i forbindelse med de konservatives protester mot «besudlingen av Versailles» - har ført til mye medieomtale.

Michael Jackson-figuren drar til Paris

- Medieomtale - uansett om den er negativ eller positiv - fører til større interesse og medfører dermed en potensiell verdiøkning. Det er jo nesten vulgært, men tyveriene av «Skrik» og «Madonna» førte for eksempel til større interesse internasjonalt og dermed også en trolig verdiøkning for maleriene, sier Harald Enerud til Dagbladet.no.

Sårbart verk

Å frakte «Bubbles» fra Oslo til Paris var en stor logistisk utfordring for Astrup Fearnley.

Verket er fraktet i en spesialbil av et firma som er eksperter på kunsttransport. Teknikere fra både Norge og Frankrike har vært involvert i planleggingen.

- Vi er veldig bevisste på at dette er et sårbart verk, som enkelt kan bli skadet. Dette har vi gått med på fordi vi har et meget godt forhold til Jeff Koons. Han har vært veldig snill og sjenerøs i forhold til oss, sier direktør Gunnar B. Kvaran.

Kvaran er spent på møtet mellom det tradisjonsrike Versailles og den moderne kunsten til Koons.

- Versailles er selvfølgelig et av høydepunktene i verdens kunsthistorie, mens Koons er en av vår tids aller største kunstnere. Det er absolutt interessant at vi får den konfrontasjonen. Samtidig er også Koons inspirert av rokokko og barokke tradisjoner som vi finner i Versailles, sier han.

«Bubbles» har bare én gang tidligere vært lånt ut til utlandet, da Astrup Fearnleys samling ble vist fram i København.

DYR MANN: Koons satte rekord da hans «Hanging Heart» ble solgt for 130 millioner kroner i fjor høst.
LÅNTE UT BILDET:</B> Direktør Gunnar B. Kvaran ved Astrup Fearnley, som her poserer med Charles Ray\'s «Male Mannequin», forsikrer om at «Bubbles» vil bli tatt godt vare på av franskmennene.
SPEILSALEN: Her skal «Bubbles» stå, ifølge den britiske avisa The Times.