Microsoft bruker falsk norsk film i markedsføring

Graver opp mystisk norsk troll i en internasjonal kampanje. - Vet ingenting, sier selskapet.

(Dagbladet.no): - Det er en mekanisk humanoide. Den ser ut til å være flere tusen, om ikke flere hundre tusen år gammel, sier en person i det Microsoft og utviklerne av det kommende Xbox 360-spillet «Too Human» påstår er en ekte dokumentar ved navn «The Goblin Man of Norway».

I forkant av spillanseringa slipper de en serie nedlastbare «videodagbøker», og i den siste inkluderer de deler av dokumentaren om det eldgamle trollet fra Nord-Norge.

De hevder «The Goblin Man of Norway» er laget av filmskaperen Howard Byrackks, i samarbeid med «Norsk Film Komite» (inkludert orddelingsfeil).

En pressemelding fra Microsoft skriver at den norske dokumentaren var inspirasjonskilden til spillet, som utvikles av det kanadiske selskapet Silicon Knights.

- Aldri hørt om

Dokumentaren «skildrer» utgravningen av en påstått ekte og mystisk skapning - «The Goblin Man» - i en isbre i Nord-Norge. Den mange tusen år gamle skikkelsen skal ha en tilknytning til Norrøn mytologi, og ifølge den nyopprettede hjemmesiden til «Norsk Film Komite» være «kontroversiell».

- Dette aner jeg ikke hva er. Aldri hørt om, sier en av Norges fremste eksperter på Norrøn mytologi, UiO-professor Gro Steinsland, til Dagbladet.no.

«Norsk Film Komite» påstår at de har base i Norge. Det finnes imidlertid ikke noe selskap registrert i Brønnøysundregistrene med det navnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke Kaja Hench Dyrlie ved Norsk Filminstitutt har hørt om det grammatisk gale selskapsnavnet.

- Jeg jobbet blant annet med dokumentarfilm i Norsk filmfond på den tiden, og har rimelig god oversikt over de svært mange forskjellige dokumentarfilmselskapene der ute. Norsk Film Komité har jeg aldri hørt om, heller ikke om noen av de folka som skal stå bak det. Det må jo være fake. Men det er veldig gøy med lureri da, sier Hench Dyrlie til Dagbladet.no.

Den Oslo-bosatte personen som står oppført som eier av hjemmesiden har ikke besvart Dagbladet.no’s gjentatte henvendelser, men er ifølge eget nettsted en frilanser som arbeider med markedsføring.

Nerder uten grenser
Hullene i filmen er mange. Blant annet er det bare ett Google-treff på den angivelige filmskaperen Howard Byrackks, som i likhet med dokumentaren ikke er registrert på filmdatabasen imdb.com.

Ingen av personene som er intervjuet i snutten virker å være reelle, ei heller «forfatteren» av den ikke-eksisterende boka «Obscured Actualites».

Selskapsnavnet «G.W.O.B», til den tyske «forskeren» som er intervjuet i filmen, gir kanskje et subtilt hint om at den norske goblinen er et velregissert Microsoft-stunt.


Et nettsøk viser at «G.W.O.B» ikke jobber med isbresmelting i Skandinavia, men heller er et akronym for den ideelle organisasjonen «Geeks Without Borders» - nerder uten grenser.

Microsoft: - Vet ingenting

Spillet «Too Human» skal lanseres eksklusivt til Microsoft-konsollen Xbox 360, hvilket betyr at det multinasjonale selskapet spytter inn penger til markedsføring.

I pressemeldinga hvor de skriver om den angivelig norske dokumentaren, står PR-ansvarlig Silje Thoresen i Microsoft Norge oppført som kontaktperson.

Thoresen hevder hun ikke har kjennskap til ektheten.

- Dette er en internasjonal kampanje vi verken kjenner til eller vet noe om, forteller Thoresen, og sier Microsoft Norge bare videresendte en pressemelding fra utlandet.

ARG!

Så det framstår som om den falske dokumentaren kan være en form for ARG, «Alternate Reality Game» - noe konklusjonen på forskjellige nettfora også har blitt.

Ifølge Wikipedia defineres det som en interaktiv historiefortelling, hvor den virkelige verden er plattform og Internett bindene medium. 

Da tv-serien Lost skulle promotere seg selv på dette viset, startet det med en serie mystiske tv-reklamer i reklamepausene. Falske hjemmesider tok seerne videre inn i spillet, og ved å lytte til podcaster og ringe en rekke telefonnumre, kunne spillerne følge hovedpersonene videre.  

Ferden endte til slutt opp i Narvik.

Også spillet Halo 2 hadde en liknende kampanje, da de lanserte «I love bees» og i musikkens verden kjørte Nine Inch Nails en svært stor og omfattende ARG som sendte fansen ut på en omfattende jakt.

TOO HUMAN: Et skjermbilde fra det kommende spillet.