- Middelmådig fra Gwen Stefani

Frieri uten fres på gårsdagens konsert.

KONSERT: Etter en drøy time setter Gwen Stefani plutselig kursen ut i publikum. Hun svinser gjennom fjortishavet i Spektrum med en hale av sikkerhetsvakter, bort til t-skjorteboden. Hun klatrer oppover en stige, klatrer videre oppover etter at stigen slutter også, helt opp på tribunen og over et gjerde. Der tar hun en pause blant fansen og annonserer den fine Fleetwood Mac-aktige «Cool» fra solodebuten «Love Angel Music Baby», som hun så synger gående/løpende gjennom hvin og mobilkameraer, langs VIP-boksene, rett bak en samlet hovedstadspresse og videre bortover, helt over til andre siden av der hun begynte. Puh.

Det var, som det heter på fotballspråket, akkurat det kampen trengte. Det skjedde noe. Noe spennende. Nærhet, liv, pust og svette, kontakt og kommunikasjon, alt det som til da hadde manglet i det riktignok velkoreograferte, men likevel flate og relativt begivenhetsløse showet vi hadde vært vitne til fram til dette.

Slitesterke hits

At en Gwen Stefani-konsert oppleves som begivenhetsløs, er i seg selv en sterk presentasjon, all den tid hun har en katalog som svulmer av slitesterke hits, og burde ha budsjett til å blåse det hele til himmels.

Et rimelig godt band har hun også i ryggen, selv om de var svøpt i en ubehagelig spiss diskant. Og ingen kan ta Gwen på garderoben – hennes egen kolleksjon – som gjør henne til en glitrende gudinne; glam, cool og lårkort eleganse i karismatisk forening.

Klisjéorgie

Hun er, dessverre, en kulere dame enn liveartist anno 2007. Showet hennes er overraskende slapt i dramaturgien. Ingen har hatt mage til å snakke så lenge om ingenting i Oslo Spektrum som Gwen Stefani.

Det er lenge siden noen så oppskriftsmessig har benyttet seg av enhver klisjé i stadionrockboka – «så pene dere er», «hei, denne er til dere helt bakerst!».

BRA KLEDD I HVERT FALL: Gwen Stefani overbeviste ikke verken vokalt eller dramaturgisk i Oslo Spektrum. Men kleskolleksjonen hennes er utmerket, og forsvarer gjentatte kostymeskift. Foto: Frank Karlsen
BRA KLEDD I HVERT FALL: Gwen Stefani overbeviste ikke verken vokalt eller dramaturgisk i Oslo Spektrum. Men kleskolleksjonen hennes er utmerket, og forsvarer gjentatte kostymeskift. Foto: Frank Karlsen Vis mer

Slikt kan man komme seg unna med hvis resten er strammere redigert, audiovisuelle mitraljøsesalver med basis i gylne hits og høyt tempo. Hei, det er et slikt show man vil bli overkjørt av.

«Love Angel Music Baby»-materialet sitter overveiende bedre enn låtene fra fjorårets «The Sweet Escape», selv om «Wind It Up» sto seg brukbart i flukt med «Danger Zone» og «Hollaback Girl» i segmentet rett før Oslo Spektrum-safarien.

«What You Waiting For» var ekstranummer uten at den framkalte et nevneverdig behov for å forlenge konsertopplevelsen. Det måtte vært en No Doubt-låt eller tre i så fall.

Gwen overbeviser heller ikke nevneverdig vokalt denne gangen, og det er ikke bra at man sitter der og kjeder seg selv når hennes beste låter spilles.

Selv Pink har bydd på mer fartsfylt og stramt produsert entertainment enn dette.