Milde måner

Astronomieventyret «Interstellar» vinner lett prisen for årets mest ambisiøse film. Så var det å leve opp til dem alle sammen, da.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: «Vi er ikke forvaltere, vi er eventyrere», sier den utålmodige alenefaren Cooper (Matthew McConaughey) i «Interstellar». Han er en tidligere ingeniør og astronaut, fanget på en jordklode som har vært gjennom en uspesifisert naturkatastrofe som har gjort åkrene grunne og golde, der månelandingen har blitt en myte og der det som trengs, er bønder, ikke oppdagelsesreisende.

Til en ny galakse Noe av det samme nesten nevrotiske behovet for å feste blikket på en stadig fjernere stjerne anes i regissør og manusforfatter Christopher Nolan, han som gjorde superheltfilmen til en filosofisk studentlunchdiskusjon med Batman-filmen «The Dark Knight»(2008) og manipulerte tid og rom i «Inception» (2010).

Nå har han vært på jakt etter en ny tumleplass med tilstrekkelige dimensjoner og selvfølgelig endt i det fjerne rom. For Cooper ramler borti restene av Nasa, får beskjed om at jorda er i ferd med å bli ubeboelig og at menneskeheten er døende, og blir sendt på en romekspedisjon ut i det ukjente for å finne et nytt hjem i en annen galakse.

Sprikende tankekart Med seg har han et lite team som inkluderer den småbistre Dr Brandt (Anne Hathaway) og to roboter som både mannskap og publikum kan synes blir i snakkesaligste laget etter hvert. Nolan har mange talenter; humor er ikke det fremste.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer