LUFTA FOR ALLE: Luftfarten er ekstremt internasjonal i sin karakter og de nødvendige miljøtiltak må gjøres på internasjonal basis, skriver artikkelforfatteren. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Dagbladet
LUFTA FOR ALLE: Luftfarten er ekstremt internasjonal i sin karakter og de nødvendige miljøtiltak må gjøres på internasjonal basis, skriver artikkelforfatteren. Foto: Halvor Solhjem Njerve / DagbladetVis mer

Debatt: Klima

Miljøelitens pekefingrer

 Ingen behøver å ha dårlig samvittighet for å reise med fly, enten det er på jobb eller på fritid. 

Meninger

Et sentralt spørsmål i den politiske debatt i mange land for tiden er forholdet mellom den såkalte eliten og folk flest. Stikkord er Trump, Brexit og de kommende valgene i Tyskland, Frankrike og Nederland.

Også her hjemme er det politiske miljø naturlig nok opptatt av problemstillingen. I et lite og ganske ensartet land som Norge er det kanskje ikke alltid så lett å definere hvem som er elite og hvordan den opptrer. De som leste Dagbladet mandag 2. januar fant et særdeles interessant eksempel på en slik elite og hvordan den kommuniserer med folk flest. Jeg snakker om kronikken «Vi trenger ingen tredje rullebane».

Paul Falck
Paul Falck Vis mer

Artikkelen har ikke mindre enn åtte forfattere: Silje Ask Lundberg, som er leder i Naturvernforbundet, Brita Skållerud, nestleder i Norges Bondelag, Ulf Winther, generalsekretær i Norsk forening mot støy, Christoffer Ringnes Klyve, konstituert leder i Framtiden i våre hender, Ingrid Skjoldvær, leder i Natur og Ungdom, Finn Bjørnar Lund, nestleder i Besteforeldrenes Klimaaksjon, Ellen Krageberg, leder i Norges Bygdekvinnelag og Anne Karlsson, leder i Spire. Her gjelder det å vise at det er ikke noen hvem som helst som skriver.

Disse åtte mener det er unødvendig å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, og de argumenterer iherdig for at folk må fly mindre. De peker spesielt på folk som bruker fly til fritids- og feriereiser, og hevder det hovedsakelig er deres skyld at flytrafikken fra norske flyplasser er større enn i mange andre land.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De åtte mener Ola nordmann må skjerpe seg og legge om sine ferie- og fritidsvaner. Uten hensyn til Norges geografi, klima, beliggenhet og andre spesielle forutsetninger. Det er vel få land i verden som har så stort behov for flytransport som Norge. Med tanke på landbrukets miljøsituasjon er det for øvrig ganske interessant at både bondelaget og bygdekvinnene har funnet det riktig å gå løs på flyreisene.

De åtte nevner knapt arbeidsreiser med fly. Det er kanskje ikke så rart, ettersom vårt organisasjonsbyråkrati utvilsomt er en stor bruker av flyreiser – selv om mange reiser i dag kan unngås ved bruk av digital kommunikasjon.

Uten å ta stilling til behovet for å utvide Gardermoen vil jeg hevde at ingen behøver å ha dårlig samvittighet for å reise med fly, enten det er på jobb eller på fritid. Luftfarten er ekstremt internasjonal i sin karakter og de nødvendige miljøtiltak må gjøres på internasjonal basis.

Norge gjør sin del av jobben på miljø- og klimaområdet .Vi har strømproduksjon basert på selvfornyende og ikke-forurensende vannkraft. Både nasjonalt og internasjonalt bidrar vi mer enn de fleste land med miljøtiltak.

Å rette pekefingeren mot nordmenns ferie- og fritidsreiser på en slik måte som det gjøres her er ikke egnet til å styrke folks aksept av behovet for miljø- og klimatiltak. Vi trenger ikke slike pekefingrer fra miljøeliten.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook