I KØ: Rushtrafikk på E18 ved Sandvika. - E18 Vestkorridoren er det utdaterte monsterveiprosjektet som nektet å dø, skriver artikkelforfatteren. FOTO: ESPEN BRAATA
I KØ: Rushtrafikk på E18 ved Sandvika. - E18 Vestkorridoren er det utdaterte monsterveiprosjektet som nektet å dø, skriver artikkelforfatteren. FOTO: ESPEN BRAATAVis mer

«Miljøpartienes» monstervei

Venstre og KrF er i ferd med å signere et av sine største, og forhåpentligvis siste miljønederlag overfor FrP. De vil gi blank sjekk til å bygge et av de dummeste veiprosjektene i nyere norsk historie.

Meninger

Spaltist

Eivind Trædal

representerer Miljøpartiet De Grønne i Oslo bystyre.

Siste publiserte innlegg

Takket være Venstre og KrF er det nå flertall på Stortinget for å overkjøre lokaldemokratiet for å presse gjennom utbyggingen av E18 Vestkorridoren, som vil sluse enda flere biler inn til et tungt forurenset Oslo. Ketil Solvik-Olsen og hans klimafornektende venner kan le hele veien til Stortinget nok en gang, mens småpartiene Venstre og KrF gjør jobben med å forsøke å forsvare nok et ødeleggende slag mot miljøet og helsa vår.

E18 Vestkorridoren er det utdaterte monsterveiprosjektet som nektet å dø. I flere tiår har planene vokst og vokst i drømmene til asfaltentusiaster. De beregnede kostnadene for veiutbygginga har eksplodert fra 10 til nærmere 40 milliarder. I følge statens egne beregninger er veien er massivt samfunnsøkonomisk ulønnsom.

For strekningen Ramstadsletta-Drengsrud er det beregnet en negativ samfunnsnytte på 37 milliarder kroner. I kontrast til tog- og sykkelprosjekter, som har høy samfunnsøkonomisk nytte. Et samlet miljø av transportforskere har advart mot å utbyggingen, og lokale kollektivtselskaper har påpekt at de ikke trenger større vei for å transportere folk inn og ut av byen.

For mens Vegvesenet og lokalpolitikere har drømt om stadig mer grandiose motorveiplaner, har resten av samfunnet fått øynene opp for at matpakkekjøring med bil er en dårlig løsning for byene. Stortinget vedtok i 2012 at biltrafikken ikke skal vokse inn til byene, men heller tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Bilen vil alltid være den minst effektive måten å frakte mennesker inn og ut av byen på. Gjennomsnittsbilen over bomringen har én passasjer og fire tomme seter. De dyrekjøpte erfaringene fra andre land er at større motorveier inn til byene bare blir til større flaskehalser. Bare spør København, som bygde en større motorvei for seks år siden. I dag er køene like lange som før. Dette er grunnen til at KrF og Venstre vært klare motstandere av veien både i Oslo og Akershus. "Det er rett og slett ikke behov for ny E18 i det omfang som ligger i dagens planer", som Abid Raja og Trine Skei Grande sa i 2015. Selv ikke Høyre i Oslo var for den gamle veien. Men det var før de ga etter for FrP på Stortinget.

Lokalpolitikerne i Oslo og Akershus ble i fjor enige om å be om nye planer for veistrekningen, som reduserer kostnadene og ikke er overdimensjonert, samtidig som vi satser store penger på kollektivtransport og sykkel. Utbygginger av kollektiv og bilveier blir i hovedsak betalt av bompenger lokalt i Oslo og Akershus. Derfor er det også, som andre steder, kommunene selv som får bestemme hvilke prosjekter de ønsker seg.

Ingen av fylkene ønsker seg mer biltrafikk. I tråd med det målet har begge slått fast at vi ikke ønsker økt trafikk på E18 vestkorridoren. Dermed var de snart 30 år gamle motorveiplanene til Vegvesenet utdaterte. Det ble enighet om å bygge en første etappe av veien, på omtrent 1500 meter, men be om oppdaterte planer for resten av veien.

Men det er ikke lett å få et Veivesen som er styrt av Frp til å bruke minus i noen asfaltregnestykker. Etter å ha tatt seg god tid, har Veivesenet nå bedt Stortinget eksplisitt om å overkjøre lokalpolitikerne, og bygge ut motorveien etter gamle planer på tross av at det er i strid med den lokale avtalen. Slik mener Vegvesenet vi kan spare 200 millioner kroner og unngå husriving lokalt.

Det eneste problemet er at de ikke har skalert ned kostnadene på veiprosjektet til 40 milliarder, og at de gamle veiplanene også innebærer omfattende riving av hus, noe Regjeringen allerede har satt av penger til. Allikevel har altså Venstre og KrF gått sammen med Regjeringen om å oppfylle Vegvesenets ønske. I stedet for å kreve en reell nedjustering av et prosjekt som har doblet seg kostnader til 40 milliarder kroner, ønsker de borgerlige partiene å spare en halv prosent av byggesummen på å framskynde utbyggingen.

Bare ytterst sjelden vedtar Stortingspolitikere å overkjøre lokale avtaler på denne måten. Ironisk gjør altså Stortinget det for å tvinge igjennom titalls milliarder i investeringer til en motorvei til de eneste fylkene i Norge som har bedt om mindre penger til asfalt. Men hva gjør man ikke for Høyre og FrPs kjernevelgerne i Bærum?

Men hva skjer med trafikken? Etter alle solemerker vil den øke kraftig. Rent konkret innebærer Venstre og KrFs snuoperasjon at vi går fra 2 til 3 felt inn til Oslo på et større stykke av veien, noe som vil gi økt trafikk. Men om hele veien blir realisert, kan det bli snakk om en økning i kapasiteten på 150 % eller mer. Det blir mer kø, kork og kaos med enda et bilfelt som suger privatbiler inn til hovedstaden

Hvordan kan det forsvares, når både Staten, Akershus og Oslo sier nei til økt biltrafikk? Vegvesenet hevder at de har en plan: de skal sikre at det ikke blir trafikkvekst ved å bruke bompenger for å skremme folk bort. Du leste riktig: vi skal sløse milliarder av kroner på en overdimensjonert vei, for så å ha skyhøye bompenger på den til evig tid for å skremme folk fra å bruke veien. Det er trolig den mest absurde bruken av fellesskapets ressurser i nyere norsk historie.

For å betale for veien må regjeringen sette opp bompengene kolossalt. Pendlere kan bli nødt til å betale 150 kroner ekstra om dagen, eller nærmere 30 000 ekstra i året, i tillegg til den daglige 50-lappen de betaler i dag.

Veiplanene har fått mange til å riste på hodet på begge sider av det politiske landskapet. Jon Hustad har kalt den "ein motorveg til ingenting". Konservative Minerva har omtalt den som "vegen til helvete (...) brolagt med titalls milliarder kroner i samfunnsøkonomisk tap". Og et pengesluk. Også den konservative skribenten Bjørn Stærk slaktet planene i Aftenposten.

Bærumsfolk som drømmer om «bedre lokalmiljø» vil også få seg en stygg overraskelse om de ser på de faktiske planene. Veien krever massive inngrep, og oppe på tunnelene skal det også gå veier. Den nye, breie veien vil dele hele Bærum i to og gjøre Sandvika til en trafikkmaskin. Byggeperioden vil innebære flere tiår med støy og forurensing.

I Oslo jobber vi hardt for å bedre den farlige luftkvaliteten i byen, og redusere klimautslippene. Vi vil ha trygge skoleveier og bedre plass i gatene til syklister og gående. Redusert biltrafikk er nøkkelen til alle disse målene. Nå garanterer Venstre og KrF for at det blir vanskeligere å nå dem.

Samtidig har FrPs samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som sitter på støttepartienes nåde, jobbet iherdig med alle midler for å utsette og forhindre effektive tiltak for å redusere forurensingen i byen, både ved å trenere miljøbomringen, lavutlippssoner og rushtidsavgift, og ved å heftig angripe effektive miljøtiltak gjennom media.

Den skyhøye prisen for å bygge ut E18 betyr mindre penger til andre ting. Det finnes tross alt grenser for hvor mye bompenger vi kan ta for folk i regionen. Prisen for E18 er høyere enn for alle andre prosjekter i regionen til sammen. Dette setter lønnsomme, grønne og helsevennlige tiltak som raskere T-bane, flere T-banestasjoner og sykkelveier i fare.

Prisen for denne dårlige avtalen er også ødelagt tillit til et viktig lokalt samarbeid, som omfatter titalls milliarder av kroner, og Norges største byområde. Oslo og Akershus har i årevis samarbeidet godt om bruken av pengene fra bomringen. Når Stortinget nå griper inn, faller bunnen ut av avtalen. Det er ikke lenger mulig å stole på at den blir respektert. Oslo kan ikke vite om vi faktisk får T-banetunnel, sykkelveier, eller om alle bompengene egentlig vil gå til en gigantisk motorvei i Bærum.

Heldigvis er det trolig ikke for sent. Byggestart er tidligst i 2019. En ny regjering kan rydde opp i mye av skaden Venstre og KrF hjelper Høyre og FrP med å påføre Oslo og Akershus. Det er ennå mulig å snu, og respektere helsa, miljøet og lommeboka til innbyggerne i Akershus og Oslo. Til høsten er det mulighet for å bestemme om du ønsker å stemme for fire nye år der Høyre, Venstre og KrF lar FrP diktere samferdsels- og miljøpolitikken, eller om du ønsker et grønt skifte.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook