UT MOT MDG: - Oslos innbyggere burde strengt tatt være mest bekymret for at de nå styres av de samme partier som i sin tid gjorde dieselbilen til et «miljøtiltak» i byene, skriver Kjetil Solvik-Olsen i dette innlegget. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Scanpix
UT MOT MDG: - Oslos innbyggere burde strengt tatt være mest bekymret for at de nå styres av de samme partier som i sin tid gjorde dieselbilen til et «miljøtiltak» i byene, skriver Kjetil Solvik-Olsen i dette innlegget. Foto: Ørn E. Borgen / NTB ScanpixVis mer

Miljøpolitikk handler ikke om å være mest mulig bekymret

Oslos innbyggere burde strengt tatt være mest bekymret for at de nå styres av de samme partier som i sin tid gjorde dieselbilen til et «miljøtiltak» i byene.

Meninger

Tenk om såkalte «miljøpolitikere» en dag innså at god miljøpolitikk ikke handler om å være mest mulig bekymret, men om å ha best mulig løsninger som lar seg gjennomføre. Miljøpartiet De Grønne kaster bort dyrebar tid når de foretrekker å kritisere at Høyre samarbeider med Frp framfor å diskutere resultatene av samarbeidet (Eivind Trædals kronikk i Dagbladet 12. april).

Etter regjeringsskiftet har jernbanebudsjettet økt med over 50 prosent. Det betyr over seks milliarder kroner mer til vedlikehold og investeringer, hvert år! Det kjøpes inn flere nye togsett enn planlagt, og det er rundt 100 flere togavganger daglig fra Oslo S sammenliknet med for ett år siden. Passasjerveksten er enorm.

Statsbudsjettets bevilgning til sykkelveier økte med 60 prosent på bare ett år. Også statens bevilgninger til kollektivtrafikk i byene øker kraftig. I 2012/13 mottok Oslo 180 millioner kroner i den såkalte «belønningsordningen for kollektivtrafikk». I 2014/15 er beløpet 715 millioner kroner. Det er nesten en firedobling. Jeg kan nevne rekordlave utslipp fra nye biler, redusert avgift på biodiesel, elektrifisering av skipsfart og mye mer.

Faktum er at H/Frp leverer langt bedre virkemidler og resultat innen miljøfeltet enn Ap/SV - som MDG samarbeider med. Oslos innbyggere burde strengt tatt være mest bekymret for at de nå styres av de samme partier som i sin tid gjorde dieselbilen til et «miljøtiltak» i byene.

Regjeringen har vist gjentatte ganger at vi finner løsninger som reduserer miljøskadelige utslipp og bedrer folks transporthverdag. Det opplever innbyggerne som godt samarbeid, og det er en forutsetning for suksess.