Milliardærenes tapte ansikt

«Kunstnerne gir en helt annen «input». De er levende, fabulerende mennesker. Helt annerledes enn dem du møter i næringslivet.» Dette uttalte konserneier Stein Erik Hagen til kollega Andreas Wiese i fjor høst.

Når Hagen nå har nektet Thorvald Lund-Hansen å stille ut bestillingsverket fra 40-årskalaset i forfjor, viser det at selv figurative malere av den romantiske skolen kan bli for «fabulerende» for Rimi-sjefen. Til tross for uttalt kunstsmak og samlerlyst i denne retningen - og oven i kjøpet med forsikringer fra kunstneren om ikke å ha utlevert Hagen og hans venner - ser det likevel ut til at matvaremilliardæren har fått bildet i halsen. Eller regnes dette bare som billedmessig føde forbeholdt ham, og ikke den alminnelige offentlighet som konsumerer hans vanlige vareslag.

  • Forbudet har sine komiske sider i våre dager, når selv Vatikanet kan presentere et paveportrett av Francis Bacon i kirkestatens samlinger. Avslaget om å vise den norske næringslivstoppen kronet med dionysisk blomsterkrans for Frognerveiens publikum, minner om furtingen fra en fortidig kardinal som nekter å henge opp sitt klerikale kontrafei med innsigelser mot koloritten på purpurnesen. Haken ved Hagens avslag var at Lund-Hansen i sin kontrakt med Hakon-gruppen - som bestilte håndmalt bursdagsbilde til sjefen - sikret seg rett til å ha maleriet med på sin neste utstilling.
  • Nå ble ikke bildet ferdig i tide, og utstillingen måtte utsettes. Dermed gikk maleriets kontraktfestete «datostempling» ut, og Hakon-gruppens jurister kunne seinere påberope seg - av alle ting - åndsverkslovens bokstav for å slette tilsagnet om utlån til maleren. Slik har storkaksens smålighet snarere blitt demonstrert enn kamuflert. Den smittet også over på andre milliardærer som hadde vært i gjestebudet. Med samme lovmessige ekspertise ble det lagt ytterligere et juridisk stengsel, for å hindre kunstneren å vise fire andre portrettstudier malt i forbindelse med oppdraget.
  • Lund Hansens gallerist - Bjørn Li - bøyde av for jussen, og tok nok ikke sjansen på å miste en kunde som Hagen. Galleristen står uten utstiller, mens de portretterte milliardærene har tapt ansikt. Lund-Hansens PR-gevinst er stor, men Hagen - som til Wiese sa at han «koste seg» over Odd Nerdrums måte å markedsføre sine bilder på - smiler neppe. Den som kan glise er REMA-konkurrent Odd Reitan, som for tre år siden lot Jon Bøe Paulsen stille ut gruppeportrettet av trønder-magnaten med styre i Oslo.