Millionavtale

Kjendisbladet Her og Nå går nye veier for å kapre nye kjendiser og unge lesere, og punger ut med rundt fem sponsormillioner til «Big Brother». Samtidig får de være med på å lage «Big Brother»-showet på tv.

Kjendisbladene er stadig på jakt etter nye kjendiser og lesere. Det ferske kjendisbladet Her og Nå har mot alle odds holdt det gående i ett år.

Bladet solgte i fjor i snitt 101.000 eksemplarer. Samtidig hadde storebror Se og Hør et rekordår, og hvert nummer solgte i snitt 425000 eksemplarer. Det er 9000 flere enn året før. Her og Nå ønsker å minske forspranget ved å inngå et sponsorsamarbeid med «Big Brother».

Rundt fem mill.

Etter det Dagbladet vet, skal ukebladet ha betalt rundt fem millioner kroner for samarbeidet med « Big Brother » . Men - det spørs om det er vel anvendte penger.

Andre runde av «Big Brother» er ikke like populært som før. Realityserien mistet åpningsdagen rundt 200.000 seere sammenliknet med premieren i fjor. Første uka har seertallene også vært noe lavere enn året før. Sponsorbeløpet tilsvarer rundt ti uker med massiv tv-reklame for bladet på TV2.

Tore Sannum, direktør for ukeblader i Hjemmet-Mortensen - som blant annet gir ut Her og Nå - vil ikke kommentere beløpet i sponsoravtalen. Han er ikke bekymret for at han kanskje kan ha inngått avtale med fallende «Big Brother»-stjerner.

Samme målgruppe

- Vi har inngått et sponsorat med «Big Brother» fordi programmet har seere som også er en viktig målgruppe for Her og Nå. Etter «Big Brother» i fjor fikk vanlige ungdom status som rikskjendiser ved bare å være i et hus i 100 dager. Her og Nå er et nytt blad som ikke har den samme tilgangen til etablerte kjendiser som vår konkurrent, så nye kjendiser er interessante for oss. Folk vil lese om kjendiser, og de vil vi skrive om, sier Sannum.

Kjendisukebladet skal ifølge Sannum utforme en uke- eller dagsoppgave som deltakerne i «Big Brother» skal løse.

Dette betyr at Her og Nå får lov til å være med på å lage «Big Brother»-showet. Det er svært uvanlig at sponsorer får anledning til å bestemme det redaksjonelle produktet.

- Vil dere lage oppgaver som knyttes opp til bladet Her og Nå?

- Det har vi ikke bestemt oss for ennå, sier Sannum.

I fjor var imidlertid forholdet mellom Her og Nå og «Big-Brother»-deltakerne anstrengt. En rekke av fjorårets deltakere nektet å stille opp i ukebladet. Ramsy Suleiman sier at han og kona Anne Mona Suleiman hadde og fortsatt har et svært anstrengt forhold til ukebladet.

- Her og Nå skrev om meg uten å ha intervjuet meg. Ukebladet kopierte artikler fra andre magasiner og aviser og skrev det slik at man fikk inntrykk av at jeg hadde snakket med dem. Rodney gikk blant annet til sak mot bladet og fikk erstatning, sier Ramsy.

Samarbeid med fienden

Ramsy jobber nå i Nordic Entertainment, som produserer «Big Brother». Han lager uke- og dagsoppgaver som deltakerne må løse under oppholdet. Ramsy synes likevel ikke det er problematisk at Her og Nå sponser årets utgave av «Big Brother», og sier at han ikke har kjennskap til at ukebladet også skal lage oppgaver for deltakerne.

- Jeg har ingenting med at Her og Nå sponser, fordi det er TVNorge som forholder seg til sponsorene. Det kan hende at ukebladet etter hvert blir mer seriøs med dette samarbeidet.

- Er det mer sannsynlig at du i framtida vil stille opp i Her og Nå?

- Money talks, bullshit walks.

- Hva mener du?

- Jeg skal ikke gå dypere inn på det nå. Jeg kommer ikke til å stille opp i Her og Nå uten videre, jeg har ikke noe goodwill å gi dem, sier Ramsy.

Sverger til TV2

Se og Hør-sjef Odd J. Nelvik tror ikke at konkurrenten vil selge mer blader ved å samarbeide med « Big Brother » -kjendisene. Han sverger til TV2.

- Jeg tror ikke det er noen eksklusivitet rundt det å lage stoff på «Big Brother». Vi vil også følge programmet nøye, men vår dekning vil være avhengig av utviklingen og antall tv-seere. Her og Nå vil ikke rekruttere yngre lesere ved å sponse «Big Brother», sier Nelvik.

Se og Hør har i lengre tid hatt samarbeid med TV2-programmene «Vil du bli millionær?» og tv-bransjens Oscar-utdeling, «Gullruten».

- Det kommer hele tida tilbud fra tv-stasjonene om sponsorsamarbeid, og vi vurderer tilbudene fortløpende. Vi samarbeider med «Vil du bli millionær?» fordi det er et godt og folkelig program. Vi ønsker også å knytte tv-guiden i Se og Hør mot et positivt tv-program der man kårer de beste programlederne og tv-produsentene. Disse to programmene mener vi er positive for vårt merkenavn.

- Bruker dere mye penger på det?

- Ja, men det er forretningshemmeligheter.

ETTERTRAKTET: De nye «Big Brother»-stjernene er så interessante at kjendisbladet Her og Nå sponser dem med fem millioner kroner.