Millionene ruller for Dina-filmen

Når produsent Axel Helgeland og regissør Ole Bornedal i mars neste år starter innspillingen av «Jeg er Dina» - basert på Herbjørg Wassmos «Dinas bok» - ruller millionene like fort som filmen i kameraene.

Filmen har et budsjett på 115 millioner kroner og det er visstnok nordisk rekord, i jevn kamp med Lars von Triers «Dancer in the Dark». Det er Helgeland og den danske produsenten Per Holst som har rullet pengene inn på budsjettet, før de neste år skal ut igjen.

Både tyske småsparere, Europarådet, franske filmdistributører, nedleggingstruede Norsk Film AS, NRK, svensk tv, dansk tv, de nordiske filminstituttene og private produsenter skal bidra med midler til filmproduksjonen.

Kjent bok

- Alle har sagt ja, men vi har fortsatt noen søknader under behandling. «Dinas bok» er utgitt i 20 land og den har solgt godt i Tyskland, England, Frankrike, USA og Japan. Bokas stilling i disse store filmmarkedene har hjulpet oss veldig, sier Helgeland.

Det som gjenstår nå, før han kan gi grønt lys til produksjonen, er at alle investorene og støttegiverne fatter endelige vedtak om sin involvering. Og før det skjer bør en del betingelser være på plass. Blant annet navnet på de som skal spille Leo og Jacob, de to hovedrollene ved siden av Dina _ som spilles Maria Bonnevie.

Internasjonalt

- For å forsvare sine investeringer må våre partnere ha en prisvurdering av filmen fra en salgsagent. For å få et så høyt estimat som mulig, må vi ha en salgbar rolleliste, som kan generere interesse hos filmdistributører. Da holder det ikke med bare skandinaviske skuespillere.

- Skal partnerne godkjenne skuespillerne?

STORFILM: Regissør Ole Bornedal(foran) og produsent Axel Helgeland skal lage filmen «Jeg er Dina», som koster 115 millioner kroner.Foto: TOM MARTINSEN
STORFILM: Regissør Ole Bornedal(foran) og produsent Axel Helgeland skal lage filmen «Jeg er Dina», som koster 115 millioner kroner.Foto: TOM MARTINSEN Vis mer

- De tyske og franske skal det, ja.

- Er det de som også har krevd at filmen skal spilles inn på engelsk?

- Det sier seg selv at den blir på engelsk. Det er minste felles multiplum når du skal ha internasjonale skuespillere.

Men jakten på internasjonalt kjente skuespillere har tatt lengre tid enn Helgeland håpet. Og sannsynligvis vil han måtte be om å få sette produksjonen i gang uten at alle navn er klare.

- Det verste som kan skje er at vi mister tid fordi vi ikke får finansieringen i orden før vi kan presentere skuespillerne. Men jeg er ikke i tvil om at vi skal få ting på plass, sier Helgeland.

En annen bekymring er den foreslåtte nedleggelsen av Norsk Film AS, som er med i finansieringsplanen med ti millioner.

- Vi har bedt om et møte med kulturdepartementet. Hvis vi ikke får de pengene Norsk Film skulle bidra med, må vi i verste fall flytte studioopptakene til utlandet. Og det vil vi helst ikke, sier Helgeland.

Norsk kontroll

Hvis studioopptakene flyttes til utlandet, kan det hende at andre deltakere i prosjektet skifter mening om saker og ting. Og hvis det skjer, kan balansen mellom partnerne forrykkes og når én dominobrikke faller|...

- Vi er hele tida under krysspress for å imøtekomme alle finansiørenes krav. Det store dilemmaet er å styre dette prosjektet slik at flernasjonaliteten kan utnyttes til å tilføre talent og energi, i stedet for å utvanne filmens identitet.

- Slik at den blir en lettfordøyelig, men smakløs europudding?

- Det vil vi for all del unngå. Prosjektet skal drives fra Norge, alle opptak skal skje her, brorparten av staben er norsk og det vil gi oss kontroll over filmens kulturelle forankring.

- Men hva gjør du når de tyske og franske investorene insisterer på å bestemme for sin halvpart av pengene?

- Den tyske kapitalen er rent forretningsmessig motivert: Apollo Media henter penger fra småinvestorer som de setter i filmprosjekter. Og vår franske co-produsent var for eksempel ikke interessert i å ha kjente franske skuespillere til å snakke engelsk i filmen.

Folk og fe

Hvis alt går etter planen skal opptakene starte 14. mars neste år på Kjerringøy i Nordland, med ferdig film før Cannesfestivalen i 2002.

Filmen vil ha en stab på rundt 50 personer, 77,5 millioner av filmens budsjett skal brukes i Norge. Det skal besettes 40 roller og det trengs flere hundre statister _ utgifter til make up er beregnet til én million. Dyrepasserne til Dinas hest og andre dyr skal også ha lønn for strevet _ 600|000 kroner.

- Og hvordan blir filmen?

- Et episk drama som vil fortone seg som en håndgranat inn i den skandinaviske kostymefilmen.

STORFILM: Regissør Ole Bornedal(foran) og produsent Axel Helgeland skal lage filmen «Jeg er Dina», som koster 115 millioner kroner.Foto: TOM MARTINSEN