FORNØYD: Sjefredaktør Lars Helle sier at Dagbladet er på riktig kurs. Foto: Jørn H. Moen
FORNØYD: Sjefredaktør Lars Helle sier at Dagbladet er på riktig kurs. Foto: Jørn H. MoenVis mer

Millioner velger Dagbladet

Over 1.3 millioner nordmenn velger seg Dagbladet hver dag.

||| (Dagbladet.no): Dette høye antall nordmenn leser nyheter, sport, underholdning og kultur på nett, papir og mobil. I dag legges TNS-Gallups undersøkelse Forbruker- og media fram. Den viser at Dagbladet siden siste halvårsmåling øker med flere tusen lesere.

- Jeg synes det er utrolig bra at Dagbladet igjen står fram som ett av Norges viktigste medier, sier sjefredaktør Lars Helle.

Flere medier Det er i første rekke Dagbladets nettavis som har hatt en markant økning i antall lesere. Her har tallene på siste halvårsmåling økt med 36.000 lesere, samtidig har mobilutgaven økt med 62 prosent til nesten 100.000 lesere.

TNS-Gallups undersøkelse viser derimot betydelig fall for de fleste papiraviser. Dagbladets papiravis har på siste halvårsmåling mistet 51.000 lesere.

- De svake papirtallene er gammelt nytt for Dagbladets ledelse, forklarer Helle.

- Gjennom våren har Dagbladet gjort en rekke justeringer av produktet, og resultatet av disse har så langt vært svært oppløftende.

Bedring for papir Det som derfor er ekstra gledelig, er at Dagbladets opplagsnedgang gjennom sommeren har bremset kraftig opp.

- Vi tror noe av årsaken til den positive utviklingen for papiravisa er at vi har vi grepet fatt i nyhetsjournalistikken, gjort denne klarere og mer variert. Vi har samtidig modernisert kjerneverdier som kultur og debatt. Alle disse samlede grepene har gjort at vi har fått en fantastisk løft i markedet denne sommeren, sier Helle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og viser til at undersøkelser Dagbladet har gjort blant leserne bare understreker denne positive tendensen: Leserne leser stadig mer av avisa, og de er gjennomgående mer fornøyd med produktet.

Og sjefredaktøren får støtte av adm. dir. Terje Wibe.

- Vi opplevde et trendskifte i mai. Da solgte vi stadig flere aviser, og leserne har vært med oss gjennom hele sommeren. I tillegg har vi fått til et omfattende og interessant samarbeid med SAS. Dagbladet deles ut på alle innenriksfly, noe som medfører at vi hver eneste dag treffer nye lesere. Og jeg er helt overbevist om at svært mange av disse nye leserne er så fornøyd med Dagbladet at de fortsetter å kjøpe oss også når de befinner seg på bakken, sier Terje Wibe.

En av de avisdagene som får hardest medfart er Dagbladet med Magasinet på lørdag. Over ei tid har det også vært jobbet knallhardt med å styrke Dagbladet og Magasinet på lørdager. Noe salgstallene de siste par månedene har vist at man har lyktes med.

Lørdagssuksess
 Dagbladet med Magasinet på lørdag skal være en kraftpakke av et produkt. Leserne skal være fornøyd med det de får på fridagen. Vi har gjennom hele sommeren fått klare tilbakemeldinger om at vi har lykkes i å skape denne kraftpakken, sier Lars Helle.

I tillegg viser TNS-Gallups undersøkelse at Dagbladet har lykkes i å skape en stabil lesermasse på søndager.

- Nå skal vi ta med oss de positive erfaringene fra etter omleggingen til et klart og tydelig nyhetsprodukt. Vi skal rendyrke produktet som en massespredd riksavis som satser på nyheter, sport og underholdning. Og samtidig skal vi opprettholde vår suverene posisjon som kultur- og debattavisa i løssalgsmarkedet, sier Lars Helle.

Og sjefredaktør Helle tør nå love leserne et godt og spennende Dagbladet framover.

- Vi skal markere oss godt og tydelig på de store fellessakene, vi skal fortsette med avslørende journalistikk og vi skal samtidig gi leserne mentale friminutt gjennom saker som leserne forventer i finne i gode løssalgsaviser. Denne gode sommeren har vist at vi er på vei, og det kommer mer, hver eneste dag i Dagbladet, sier Lars Helle.

Og administrerende direktør Terje Wibe sier til slutt:

- Vi er godt fornøyd med at ca. hver tredje nordmenn over 12 år benytter seg av ett eller flere av Dagbladets produkter hver eneste dag året rundt.