Millionsuksess for norske filmer

Eksportverdien mer enn doblet på fire år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I 2005 solgte norske filmer for 16,2 millioner kroner på det utenlandske markedet, melder Dagens Næringsliv. PricewaterhouseCoopers har utarbeidet tallene i en rapport for Norsk Filminstitutt.

Eksportverdien for norsk kinofilm har doblet seg sammenliknet med 2002, da den var på 7,4 millioner kroner.

- Det er ingen tvil om at norsk film har blitt mer interessant i utlandet. I 2005 hentet 25 prosent av norske filmer inn over én million kroner hver i utenlandsmarkedet, og det er jo veldig bra, sier rådgiver Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers.

«Slipp Jimmy Fri» er en av filmene som nå gjør det bra. Så langt har den solgt 70 kopier bare i Sverige, noe som er ny, norsk redkord.

- Animasjonsfilm reiser gjerne bedre over landegrensen fordi den er dubbet, men også filmer som «Den brysomme mannen» og «Uro» rapporteres å selge godt på det utenlandske markedet, forteller Kalkvik.

Jan Erik Holst, direktør i utenlandsavdelingen til Norsk Filminstitutt, tror økningen har sammenheng med at man har blitt flinkere til å markedsføre filmene via større festivaler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer